Driftinformation

Kan du inte ringa eller surfa på mobilen? Eller är det bredbandet eller tv:n som krånglar? Det kan bero på en driftstörning. Välj den tjänst du har problem med.

  •  

    Börja med att starta om mobilen. Fungerar inte det, ta då ut simkortet ur telefonen och ring 112 utan något simkort installerat.

    Har du e-sim? Stäng tillfälligt av det.

    För att stänga av e-sim i iPhone, gå till: Inställningar > Mobilnät
    För att stänga av e-sim i Android, gå till: Inställningar > Nätverk och internet

    Glöm inte att slå på ditt e-sim när du är klar med ditt 112-samtal.

    Ring via bredbandet med wifi-samtal.

    Du kan ringa wifi-samtal om du är uppkopplad via ett bredband. Detta är en funktion som du alltid kan ha påslagen. Mer information finns här. 

    Ring via 112 appen. 

    Du behöver ha mobilnätverk eller wifi för att kunna göra det. Fungerar inte mobilnätet kan du ringa via 112-appen om du är uppkopplad via ett bredband. Du kan ladda ner 112-appen här.

    Har du hemtelefoni via bredbandet och det är en driftstörning på ditt bredband. Ring via mobiltelefonen istället.