Här är det för boende endast möjligt att ha en uppkoppling med Telenor i sitt hem, därav ordet “exklusivt”. Det blir då möjligt för oss att erbjuda en smidigare tjänst och dessutom göra det till ett kraftigt reducerat pris.
Ett större helhetsansvar påverkar de boende med en stabilare bredbandstjänst med högre drifttider.
Med Telenor Serviceavtal kan vi ta ytterligare ansvar genom att även administrera ditt fastighetsnät.
Här väljer den boende själv tjänsteleverantör bland ett urval av olika aktörer, inklusive Telenor. I ett Öppet Nät är det fler aktörer som samarbetar för att hålla ihop leverans, felavhjälpning och kvalité.
Ju fler intressenter, desto svårare blir det att hantera, vilket kan påverka boendens möjlighet att få kvalitativ support.
Utan Telenor Serviceavtal kan det också uppstå otrevliga överraskningar och kostnader om det händer något i ditt fastighetsnät.
Komplicerat och svårhanterat
I ett Öppet Nät agerar Telenor också som tjänsteleverantör, men här måste vi tävla med andra som konkurrerar för ett avtal med slutkunden. I det här upplägget ingår även en kommunikationsoperatör, som är en mellanhand som binder ihop leverantören med stadsnätet eller nätägaren.
Kommunikationsoperatören, stadsnätet och nätägaren kan också ibland vara en och samma aktör, eller så är det en invecklad blandning av alla tre.
Gruppanslutning
När man jämför snittpriser per bostad blir de ekonomiska fördelarna med Exklusivt Nät tydliga. Jämförelsen ställer Telenors officiella priser mot Öppna Näts offentliga priser.
Gruppanslutning resulterar i en besparing på upp till 85% när du som fastighetsägare väljer att slå ihop anslutningarna i byggnadens samtliga bostäder.
Telefonköer
Det är dubbelt så vanligt med kundtjänstärenden i Öppna Nät jämfört med Exklusiva Nät. Det tar också längre tid att lösa problemen när de väl uppstår.
Sifforna kommer från våra egna inkommande kundtjänstärenden i de olika näten. Det är närmare en miljon ärenden som har mätts under över ett års tid för att få fram datan.
Kundnöjdhet
Net Promoter Score (NPS) är ett verktyg som används för att mäta kundnöjdhet och kundlojalitet, och är baserat på en enkel fråga: "På en skala från 0 till 10, hur sannolikt är det att du skulle rekommendera denna tjänst till en vän eller kollega?"
Stapeldiagrammet presenterar det NPS-värde som boenden i de olika näten satte på sin upplevelse i snitt. Här ser vi att boenden är 27% mer nöjda i Exklusiva Nät.