Användande av företagsabonnemang vid längre vistelse i EU/EES
Nej, det kan du inte. Tanken är att du ska kunna använda ditt abonnemang precis som vanligt när du tillfälligt är i de länder som ingår i EU/EES. Att tillfälligt använda abonnemanget stämmer överens med EU-regleringen kring ”Roam Like At Home”. Det är inte meningen att du ska använda ditt abonnemang som en permanent lösning vid utlandsvistelse.
Om du, under en fyramånadersperiod, befinner dig fler dagar i ett EU/EES-land än i Sverige och har en förbrukning som är större utomlands än i Sverige, räknas det som permanent roaming eller s.k. extremanvändning.
Orolig? Lugn, vi kommer att meddela dig per sms om du använder ditt abonnemang enligt ovan definition av extemanvändning. Detta ger dig möjlighet att pausa ditt roamande (användande av abonnemanget i EU/EES).
Skulle du dock välja att fortsätta roama (använda abonnemanget i EU/EES) kommer du, i tillägg till din fasta månadskostnad, att debiteras en rörlig tilläggsavgift så länge du använder tjänsten. Detta innebär att du debiteras enligt nedan rörliga tilläggsavgift för din roamingförbrukning (användning av abonnemanget i EU/EES) samtidigt som du förbrukar din surfpott.
Rörlig tilläggsavgift i SEK, exkl moms:
Samtal 0,24 kr/min
SMS 0,04 kr/styck
MMS 0,01 kr/styck
Surf 0,01 kr/MB
Priserna kan komma att justeras eftersom priserna sätts i euro och EU bestämmer vilken EUR/SEK-kurs som ska gälla vid olika tillfällen under året.
Från det att Telenor har informerat dig om extrem användning har du två veckor på dig att ändra ditt roamingbeteende. Du kommer att debiteras från dag 1 från och med två-veckorsperioden. Du kommer att debiteras fram till dess att du använder till abonnemang på ett sätt som inte räknas som permanent roaming eller s.k. extremanvändning.
Anser du att påståendet om extrem användning saknar fog, kan du tillhandahålla underlag som styrker att (i) Tjänsten till övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden och att (ii) du till övervägande del har befunnit dig i Sverige under den aktuella perioden. Underlaget lämnar du till Telenors kundservice per mail.
Denna information finns även i villkoren för våra mobila tjänster.