Hur vi använder dina personuppgifter
Vilka typer av personuppgifter vi använder och varifrån vi samlar in dem
Vi samlar in och använder två typer av uppgifter om dig: kunduppgifter och trafikuppgifter. Vissa av dessa uppgifter måste vi behandla, exempelvis för att lagen kräver det, eller för att det är nödvändigt för att vi ska kunna ingå eller fullgöra vårt avtal med dig. Om du inte delar dessa uppgifter med oss kommer vi inte kunna ingå avtal med dig eller kanske vara förhindrade att leverera tjänsten i enlighet med avtalet. För respektive typ av uppgift anger vi om du måste lämna uppgifterna till oss eller om det är frivilligt att göra det.
Kunduppgifter är uppgifter som är relaterade till dig som individ, som är kopplade till de tjänster och avtal du har med oss eller som skapas när du interagerar med oss.
- Läs mer om kunduppgifter
Trafikuppgifter är uppgifter som är relaterade till vad som händer när du använder någon av våra elektroniska kommunikationstjänster, exempelvis när du ringer, skickar sms eller mejl. Klicka här om du vill veta mer.
- Läs mer om trafikuppgifter
Varför vi använder dina uppgifter
För att vi ska få använda dina uppgifter måste vi ha ett ändamål med behandlingen och en rättslig grund som tillåter att vi använder dina uppgifter för detta ändamål.
Nedan kan du läsa mer om de rättsliga grunderna.
- Läs mer om fullgörande av avtal
- Läs mer om rättslig förpliktelse
- Läs mer om berättigat intresse
- Läs mer om samtycke
- Interagera med dig på webben
- Ingå avtal med dig
- Fullfölja åtaganden när du inte längre är kund
- Interagera med dig på webben
- Tillhandahålla avtalade tjänster
- Tillhandahålla och förbättra service
- Förhindra missbruk av tjänster och skydda dig mot obehörigt användande
Viktigt för dig att känna till
Utveckling och förbättring av tjänster
Vi använder uppgifter om dig för att förbättra vår verksamhet, befintliga tjänster och nät, för att optimera tjänster och nät, och för att utveckla nya tjänster, produktportföljer och vårt arbetssätt. Våra analyser görs i första hand med anonymiserade uppgifter. I de fall det inte är möjligt gör vi analyser med kunduppgifter och trafikuppgifter.
- Läs mer om utveckling och förbättring av våra tjänster
Efterlevnad av lagar och regler
Vi behandlar dina uppgifter för att uppfylla våra skyldigheter som vi omfattas av enligt lag, exempelvis bokföringslagens krav på lagring av bokföringsmaterial, krav på att lämna ut uppgifter till brottsbekämpande myndigheter och SOS Alarm, och, om du samtycker till det, till abonnentupplysningsföretag.
- Läs mer om efterlevnad av lagar och regler
- Läs mer om hur dina uppgifter används för marknadsföring
Dataskyddslagstiftningen syftar bland annat till att stärka din rätt till och skyddet av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om rättigheterna nedan och vill du utöva någon av dem ber vi dig att kontakta vårt dataskyddsombud. Följande rättigheter kan du också utöva själv på Mitt Telenor:
Om du valt att utöva någon av dina rättigheter återkommer vi till dig så snabbt vi kan och senast inom en månad från att vi tog emot din begäran. Om vi inte kan besvara din förfrågan eller behöver mer tid på oss så kommer vi att förklara varför.
- Rätt till tillgång (registerutdrag)
- Rätt till rättelse
- Rätt till radering
- Rätt till dataportabilitet
- Rätt att invända
- Rätt att återkalla samtycke
- Rätt till begränsning
- Rätt att klaga
Analys av preferenser och beteenden
Vi exponeras alla för en ökning av direktmarknadsföring, digital reklam och annonsering. Telenors vilja är att leverera en så relevant kommunikation som möjligt oavsett vilken kanal du väljer. För att göra det kan vi komma att använda dina uppgifter för att bilda oss en närmare uppfattning om våra olika kundsegment, deras beteendemönster och preferenser.
Behandling av trafikuppgifter
Här hittar du mer detaljerad information om hur vi behandlar trafikuppgifter som är relaterade till våra olika kommunikationstjänster.
Dina uppgifter delas med andra
I vissa situationer delar vi dina uppgifter med andra. Vi kan behöva dela dina uppgifter till våra samarbetspartners, bolag inom Telenor-koncernen eller andra parter som utför tjänster på vårt uppdrag. Vi kan även vara skyldiga att dela dina uppgifter om det krävs enligt lag eller myndighetsbeslut.
Dina uppgifter kan behandlas utanför Sverige
Vi kan komma att föra över dina uppgifter till samarbetspartners eller underleverantörer som befinner sig utanför Sverige. Inom EU/EES gäller samma skydd för användningen av dina personuppgifter. Om vi överför dina uppgifter till ett annat land kommer vi vidta lämpliga skyddsåtgärder, för att säkerställa att dina uppgifter erhåller lika gott skydd som om de hade använts inom EU/EES.
- Läs mer om behandling utanför Sverige
Kamerabevakning
Telenor Sverige AB bedriver kamerabevakning på vissa platser (i våra butiker, på våra kontor och på vissa platser där vi har teknisk utrustning, t.ex. datahallar).
- Läs mer om kamerabevakning
- Läs mer om access- och besöksregistrering
Information om bakgrundskontroller
När Telenor rekryterar nya medarbetare eller konsulter är det viktigt för oss att verifiera att den aktuella personen har en lämplig bakgrund för arbete hos oss. Därför beställer vi, eller de rekryteringsfirmor och konsultbolag som vi anlitar, regelmässigt så kallade bakgrundskontroller på aktuella kandidater.
- Läs mer om bakgrundskontroller
Information till närmast anhörig
Denna information är relevant för dig som har angetts som närmast anhörig till en medarbetare på Telenor.
- Läs mer om information till närmast anhörig
Uppdatering av denna integritetspolicy
Om vi gör ändringar i den här integritetspolicyn så kommer vi att publicera en uppdaterad version här. Vid större ändringar kommer vi även att uppmärksamma dig på ändringen på annat sätt (till exempel genom särskild information på faktura, via mejl eller annan lämplig kanal). Integritetspolicyn uppdaterades senast den 28 oktober 2024.
Här kan du läsa integritetspolicyn som pdf.