Tre smarta fakturatips

Tappat bort fakturan? 
Du hittar alla dina fakturor i Mitt Telenor. Logga in


Slipp avgiften 
Med e-faktura slipper du fakturaavgiften. Byt till e-faktura


Hjälp att förstå fakturan
Om du undrar över något som står på din faktura. Fakturaförklararen

Vanliga frågor och svar

  • Mitt Telenor ser du nya och gamla fakturor.

    I Mitt Telenor hittar du även

    • Betalstatus
    • När nästa faktura skickas ut
    • Hur du betalar (till exempel med autogiro eller e-faktura)

    Se alla funktioner i Mitt Telenor

    Mitt Telenor finns både här på webben, och som app för dig som har mobilabonnemang hos oss. 


    Kan du inte se dina fakturor i Mitt Telenor?

    Det beror förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare till ditt abonnemang. Följ vår steg för steg-guide för att få tillgång till dina fakturor.

    Har du e‑faktura?

    Då kan du även se dina fakturor i din internetbank. 

  • Har du fått en faktura med ett ovanligt eller högre belopp än normalt? Det kan bero på flera olika saker.

    Ny kund?

    • Första fakturan 
      Den första fakturan är oftast på ett högre belopp än de man får sedan. Läs mer om första mobilfakturan eller första bredbands-/tv-fakturan.
    • Trygg 48
      Mobilförsäkringen Trygg 48 är kostnadsfri de två första månaderna. Därefter kostar den 119 kr/månad (59 kr/månad för surfplatta).

    Kund sedan tidigare?

    • Har du gjort ändringar?
      Om du har gjort ändringar i ditt abonnemang kan det leda till ökade kostnader. Du som har mobilabonnemang kanske har ändrat surfmängd och du som har tv kanske har lagt till C-more.
    • Har du köpt en tjänst?
      En tjänst kan till exempel vara en film från Filmbutiken, eller ett Surfpaket för utlandsresan.

    Mobilabonnemang?


    Undrar du över något som står på fakturan?

    Ta hjälp av vår fakturaförklarare.

    Hjälp att förstå mobilfakturan

    Hjälp att förstå tv-/bredbandsfakturan

  • För att ta reda på om vi har mottagit betalningen av din faktura loggar du in i Mitt Telenor. Informationen du ser där är samma som vi har tillgång till. Vi kan alltså inte se om fakturan är betald innan du kan se det själv.

    I Mitt Telenor ser du dina fakturor uppdelade utifrån om de är obetalda eller betalda. Du som har mobilabonnemang kan även se dina kommande kostnader. 

    Mitt Telenor finns även som app för dig som har mobilabonnemang.


    Om det står ”Att betala” trots att du vet att du har betalat fakturan

    • Har du nyss betalat?
      Det kan ta någon vardag innan betalningen har registrerats i våra system. 
    • Har pengarna dragits från kontot?
      Om fakturan fortfarande ligger som obetald efter några dagar loggar du in på din bank och kollar om pengarna dragits från kontot eller att e-fakturan är godkänd.
    • Rätt betaluppgifter?
      Dubbelkolla att du angivit rätt OCR-nummer, bank- eller postgiro. Betaluppgifterna hittar du i Mitt Telenor.
    • Har du e‑faktura?
      Glöm inte att du måste godkänna betalningen i din internetbank för att den ska genomföras. 
    • Vad står det för förfallodatum?
      Kanske är den obetalda fakturan en ny faktura som inte ska vara betald ännu?
  • Om du inte kan se dina fakturor i Mitt Telenor beror det förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare av ditt abonnemang i Mitt Telenor. 

  • I vissa länder inom EU/EES, till exempel i Spanien, tar man betalt för samtal till bland annat myndigheter och biluthyrningsfirmor (premiumsamtal).

    Så om du har varit i ett land där du ska kunna ringa utan extra kostnad men ändå fått en faktura på samtal ringda utomlands kan det vara anledningen.

  • Du som har ett mobilabonnemang kan se dina rabatter i vår app Mitt Telenor. Klicka på "Fakturor", därefter "Se mina kostnader hittills". Till sist klickar du på "Fasta kostnader och rabatter". Där ser du vilka rabatter du har, till exempel bindningsrabatt och åldersrabatt.

    Det är bara våra äldre abonnemang, till exempel Telenor Frihet, som har rabatter. Våra nya abonnemang (tecknade fr o m 2018-09-06) har ingen bindningstid och därför heller ingen bindningsrabatt. De har heller inte åldersrabatt. Det är för att göra våra abonnemang enklare att förstå, använda och välja mellan – för alla.

  • Fakturan skickas i början av månaden för alla nya abonnemang. För de flesta ändras ingenting och det är precis som förut, för ett fåtal kan det skilja några dagar.

    Du kan alltså få ändrade fakturadatum framöver, både för när du mottar din faktura och när den ska vara betald. I appen Mitt Telenor hittar du mer information om din nästa faktura.

    Beloppet på första fakturan efter bytet kan bli annorlunda från den månadskostnad du ska betala. Du kan även se dina kommande kostnader i appen innan fakturan skickas.

  • Nej, det gör det inte. Du fortsätter betala på samma sätt som tidigare, till exempel genom autogiro eller e-faktura om du valt det. Du kan enkelt se nästa fakturas kostnader i appen Mitt Telenor.


    Bra att veta är att din faktura kommer skickas till dig i början av varje månad och att den ska vara betald i slutet av månaden.

  • Att dina rabatter har försvunnit kan ha två anledningar: 

    1. Bindningstiden på ditt mobilabonnemang har löpt ut
      Om du har något av våra äldre abonnemang, till exempel Telenor Frihet, kan det vara så att din bindningstid har löpt ut. Då försvinner din bindningstid och bindningsrabatt. Månadskostnaden för abonnemanget blir då högre än tidigare.

    2. Du har uppgraderat till vårt nya mobilabonnemang
      Om du hade bindningstid kvar när du uppgraderade till vårt nya abonnemang så är det därför rabatterna försvunnit. De var innan knutna till bindningstiden. I våra nya abonnemang har vi inte längre bindningstid, bindningsrabatt eller åldersrabatt. Det är för att göra våra abonnemang enklare att förstå, använda och välja mellan.
  • Har du ingen nytta av försäkringen kan du säga upp den i appen Mitt Telenor. Du kan också sms:a stopptrygg till 222 från det mobilabonnemang du har försäkrat.

En tjej som tittar på sin mobil

Lös det själv i Mitt Telenor

  • Betalstatus
  • Kommande kostnader
  • Historik

Logga in

Har du mobilabonnemang? Ladda ner appen