Hjälp att förstå fakturan

Här förklarar vi allt som kan stå på en mobilfaktura.

 

Är det din första Telenorfaktura du undrar över? Läs mer om din första faktura

Ordlista

    Om du har delbetalning av en mobil eller surfplatta ser du det på fakturan. Du ser också hur många månader du har betalat av den totala avbetalningstiden i månader. 

    Bindningrabatten tillhör våra äldre abonnemang, till exempel Telenor Frihet. Våra nya abonnemang (tecknade fr o m 2018-09-06) har ingen bindningstid och därför ingen bindningsrabatt. Här kan du läsa vad som händer när bindningstiden går ut.

    Fasta avgifter är avgifterna för ditt abonnemang och dina tjänster, till exempel försäkringen Trygg 48

    Fasta avgifter betalas i förskott

    Förmedlade tjänster kan vara sms som du skickat för att rösta i ett TV-program, pengar som du skänkt till välgörande ändamål via sms, eller en Blocket-annons.

    Plustjänster kan vara till exempel Respass, försäkringen Trygg 48 eller delbetalning av en mobil eller surfplatta.

    Rörliga avgifter kallas även för "trafik". Det är kan till exempel vara ett betalsamtal, en Blocket-annons, pengar du skänkt till välgörenhet eller att du ringt och röstat i Melodifestivalen. 

    Rörliga avgifter betalas i efterskott

    På din första faktura kan perioden för rörliga avgifter ha startat innan det datum du blev kund. Men självklart betalar du bara för kostnader från och med det datum du verkligen blev kund. 

    Spara oanvänd surf i 1 månad är vår tjänst som låter dig spara oanvänd surf i en månad.

    Telenor Surfpaket är vår tjänst som ger dig full koll på dina surfkostnader i länder där surfen inte ingår. Läs mer om Surfpaket.

    Surfpass är en tjänst som aktiveras automatiskt för att begränsa dina kostnader om du befinner dig i ett land där surf inte ingår och du har data-roaming på. Läs mer om Surfpass

    Trafikavgifter är kostnader som tillkommer utanför dina abonnemangskostnader. Till exempel samtal till utlandet eller förmedlade tjänster (det kan vara sms som du skickat för att rösta i ett TV-program, pengar som du skänkt till välgörande ändamål via sms, eller en Blocket-annons). 

    Trygg 48 är en försäkring. Den heter Mobil eller Surfplatta beroende på vilken enhet försäkringen gäller. Trygg 48 kostar inget de två första månaderna om du har köpt en ny enhet hos oss. Efter de två månaderna kostar försäkringen 119 kr/månad för mobil och 59 kr/månad för surfplatta.

    Läs mer om Trygg 48 här.

    Uppläggningsavgiften är en engångsavgift som tas ut i samband med att du köper en ny mobil på delbetalning.

    Avgiften är 250 kr och debiteras på första fakturan efter ditt köp.

    Zon Europa 1 består av Belgien, Estland, Frankrike, Irland, Island, Italien, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Polen, San Marino, Schweiz, Slovakien, Spanien, Storbritannien & Nordirland, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten, Österrike.

    Zon Europa 2 består av Albanien, Andorra, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Cypern, Gibraltar, Grekland, Kosovo, Kroatien, Lettland, Litauen, Makedonien, Malta, Montenegro, Portugal, Rumänien, Serbien, Slovenien, Kanada och USA (inkl. Hawaii och Alaska).

    Zon Norden består av Danmark, Finland, Färöarna och Norge.

    Zon Världen 1 består av Algeriet, Armenien, Kazakstan, Libyen, Marocko, Moldavien, Ryssland, Tunisien, Turkiet, Ukraina, Vitryssland.

    Zon Världen 2 består av Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland, Singapore.

    Zon Världen 3 består av Amerikanska Jungfruöarna, Anguilla, Antigua & Barbuda, Argentina, Azerbajdzjan, Bahamas, Bahrain, Barbados, Bermuda, Bolivia, Brasilien, Brittiska Jungfruöarna, Caymanöarna, Chile, Colombia, Dominikanska Republiken, Ecuador, Egypten, El Salvador, Filippinerna, Förenade Arabemiraten, Georgien, Grenada, Grönland, Israel, Jamaica, Kirgizistan, Kuwait, Libanon, Malaysia, Mexico, Montserrat, Nicaragua, Oman, Panama, Peru, Puerto Rico, Qatar, Saudi-Arabien, St. Lucia, St. Vincent, Sydafrika, Sydkorea, Tadzjikistan, Taiwan Trinidad & Tobago, Turkmenistan, Turks & Caicos, Uzbekistan, Venezuela.

Vanliga frågor om faktura

  • Har du fått en faktura med ett ovanligt eller högre belopp än normalt? Det kan bero på flera olika saker.

    Ny kund?

    • Första fakturan 
      Den första fakturan är oftast på ett högre belopp än de man får sedan. Läs mer om första mobilfakturan eller första bredbands-/tv-fakturan.
    • Trygg 48
      Mobilförsäkringen Trygg 48 är kostnadsfri de två första månaderna. Därefter kostar den 119 kr/månad (59 kr/månad för surfplatta).

    Kund sedan tidigare?

    • Har du gjort ändringar?
      Om du har gjort ändringar i ditt abonnemang kan det leda till ökade kostnader. Du som har mobilabonnemang kanske har ändrat surfmängd och du som har tv kanske har lagt till C-more.
    • Har du köpt en tjänst?
      En tjänst kan till exempel vara en film från Filmbutiken, ett Surfpaket för utlandsresan eller Spara oanvänd surf i 1 månad.

    Mobilabonnemang?

    • Har du bytt abonnemang?
      Byte till ett av våra nya abonnemang kan påverka din månadskostnad.
    • Har du sms:at till utlandet?
      Se priser för olika zoner.
    • Har du skickat betal-sms?
      Står det "Förmedlade tjänster" på fakturan? Det kan exempelvis vara betal-sms vid omröstningar.
    • Har du ett extra sim-kort för surf?
      Från och med 1 augusti 2018 kostar extra sim för surf 69 kronor i månaden mot tidigare 49 kronor per månad.
    • Har du betalat parkering med mobilen?
    • Har du köpt en app till din iPhone? 
      Om du har "Mobiltelefon" som betalningsalternativ i App Store kommer kostnaden för appen på fakturan.


    Undrar du över något som står på fakturan?

    Ta hjälp av vår fakturaförklarare.

    Hjälp att förstå mobilfakturan

    Hjälp att förstå tv-/bredbandsfakturan

  • I vissa fall kan kostnader för samtal via mobilen eller med hemtelefoni via bredband vara högre än du räknat med. Har du ringt utomlands eller ringt ett betalsamtal? Tänk på att dessa kostnader redovisas retroaktivt.

    Om du vill ha mer information om dina samtal kan du beställa en kostnadsfri trafikspecifikation (tillgänglig inom 48 timmar). Där ser du alla samtal du har ringt som kostar, till exempel utlandssamtal eller samtal till betalnummer.

    Beställning av trafikspecifikationer till din mobil gör du via appen Mitt Telenor.

  • Du kan kostnadsfritt beställa en månadsprenumeration på trafikspecifikationer (detaljerade fakturor) i appen Mitt Telenor

    Din trafikspecifikation kommer att vara tillgänglig ca 48 timmar efter beställning.

    Du kan bara beställa trafikspecifikationer för det telefonnummer som du står som användare för. Om du vill se tidigare trafikspecifikationer behöver du ringa kundtjänst på 020-222 222.

    Observera att vi, i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR, sparar så lite data som möjligt. Det innebär att trafikspecifikationen bara visar samtal som kostar, till exempel samtal till utlandet och till betalnummer.

  • I Mitt Telenor här på webben kan du både se och skriva ut dina fakturor.

    Om du har ett mobilabonnemang hos oss kan du även gå in i appen Mitt Telenor. Där har du tillgång till upp till 18 fakturor som du kan få som pdf-fil. Dina gamla fakturor visas även i diagramform så du ser dina kostnader över tid. 

  • Om du har ett abonnemang för bredband, tv eller  hemtelefoni via bredband ser du alltid momsen på dina fakturor. 

    Har du ett abonnemang för mobiltelefoni och mobilt bredband och behöver se momsen på tidigare eller kommande fakturor? Då behöver du ringa oss på  020-222 222

  • I vissa länder inom EU/EES, till exempel i Spanien, tar man betalt för samtal till bland annat myndigheter och biluthyrningsfirmor (premiumsamtal).

    Så om du har varit i ett land där du ska kunna ringa utan extra kostnad men ändå fått en faktura på samtal ringda utomlands kan det vara anledningen.