Faktura
Mobiltelefoni och mobilt bredband
Din faktura
Försenad betalning
Tre smarta fakturatips
Tappat bort fakturan?
Du hittar alla dina fakturor i Mitt Telenor. Logga in
Slipp avgiften
Med e-faktura slipper du fakturaavgiften. Byt till e-faktura
Hjälp att förstå fakturan
Om du undrar över något som står på din faktura. Fakturaförklararen
Vanliga frågor och svar
-
I Mitt Telenor ser du nya och gamla fakturor.
I Mitt Telenor hittar du även- Betalstatus
- När nästa faktura skickas ut
- Hur du betalar (till exempel med autogiro eller e-faktura)
Se alla funktioner i Mitt Telenor
Mitt Telenor finns både här på webben, och som app för dig som har mobilabonnemang hos oss.
Kan du inte se dina fakturor i Mitt Telenor?Det beror förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare till ditt abonnemang.
Har du e‑faktura?
Då kan du även se dina fakturor i din internetbank.
-
Har du fått en faktura med ett ovanligt eller högre belopp än normalt? Det kan bero på flera olika saker.
Ny kund?
- Första fakturan
Den första fakturan är oftast på ett högre belopp än de man får sedan. Läs mer om första mobilfakturan eller första bredbands-/tv-fakturan. - Trygg 48
Mobilförsäkringen Trygg 48 är kostnadsfri de två första månaderna. Därefter kostar den 119 kr/månad (59 kr/månad för surfplatta).
Kund sedan tidigare?
- Har du gjort ändringar?
Om du har gjort ändringar i ditt abonnemang kan det leda till ökade kostnader. Du som har mobilabonnemang kanske har ändrat surfmängd och du som har tv kanske har lagt till C-more. - Har du köpt en tjänst?
En tjänst kan till exempel vara en film från Filmbutiken, eller ett Surfpaket för utlandsresan.
Mobilabonnemang?
- Har du bytt surfmängd?
- Har du sms:at till utlandet?
Se priser för olika zoner. - Har du skickat betal-sms?
Står det "Förmedlade tjänster" på fakturan? Det kan exempelvis vara betal-sms vid omröstningar. - Har du betalat parkering med mobilen?
- Har du köpt en app till din iPhone?
Om du har "Mobiltelefon" som betalningsalternativ i App Store kommer kostnaden för appen på fakturan.
Undrar du över något som står på fakturan? - Första fakturan
-
För att ta reda på om vi har mottagit betalningen av din faktura loggar du in i Mitt Telenor. Informationen du ser där är samma som vi har tillgång till. Vi kan alltså inte se om fakturan är betald innan du kan se det själv.
Mitt Telenor finns även som app för dig som har mobilabonnemang.
I Mitt Telenor ser du dina fakturor uppdelade utifrån om de är obetalda eller betalda. Du som har mobilabonnemang kan även se dina kommande kostnader.
Om det står ”Att betala” trots att du vet att du har betalat fakturan- Har du nyss betalat?
Det kan ta någon vardag innan betalningen har registrerats i våra system. - Har pengarna dragits från kontot?
Om fakturan fortfarande ligger som obetald efter några dagar loggar du in på din bank och kollar om pengarna dragits från kontot eller att e-fakturan är godkänd. - Rätt betaluppgifter?
Dubbelkolla att du angivit rätt OCR-nummer, bank- eller postgiro. Betaluppgifterna hittar du i Mitt Telenor. - Har du e‑faktura?
Glöm inte att du måste godkänna betalningen i din internetbank för att den ska genomföras. - Vad står det för förfallodatum?
Kanske är den obetalda fakturan en ny faktura som inte ska vara betald ännu?
- Har du nyss betalat?
-
Om du inte kan se dina fakturor i Mitt Telenor beror det förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare av ditt abonnemang i Mitt Telenor.
-
I vissa länder inom EU/EES, till exempel i Spanien, tar man betalt för samtal till bland annat myndigheter och biluthyrningsfirmor (premiumsamtal).
Så om du har varit i ett land där du ska kunna ringa utan extra kostnad men ändå fått en faktura på samtal ringda utomlands kan det vara anledningen. -
Fakturan skickas i början av månaden för alla nya abonnemang. För de flesta ändras ingenting och det är precis som förut, för ett fåtal kan det skilja några dagar.
Du kan alltså få ändrade fakturadatum framöver, både för när du mottar din faktura och när den ska vara betald. I appen Mitt Telenor hittar du mer information om din nästa faktura.
Beloppet på första fakturan efter bytet kan bli annorlunda från den månadskostnad du ska betala. Du kan även se dina kommande kostnader i appen innan fakturan skickas.
-
Nej, det gör det inte. Du fortsätter betala på samma sätt som tidigare, till exempel genom autogiro eller e-faktura om du valt det. Du kan enkelt se nästa fakturas kostnader i appen Mitt Telenor.
Bra att veta är att din faktura kommer skickas till dig i början av varje månad och att den ska vara betald i slutet av månaden. -
Har du ingen nytta av försäkringen kan du säga upp den i appen Mitt Telenor.
Lös det själv i Mitt Telenor
- Betalstatus
- Kommande kostnader
- Historik