Vanliga frågor om mobilabonnemang

  • Det ser du genom att logga in i Mitt Telenor. Där hittar du dina avtal. Mitt Telenor finns både här på webben och som app
  • När det gått 12 månader sedan du köpte en mobil med Telenor Change, kan du byta den mot en ny här på telenor.se, i alla våra egna butiker och hos våra återförsäljare Media Markt och Elgiganten

    Det går även att byta till en ny mobil innan 12 månader har gått. Då får du en slutfaktura på delbetalningarna som återstår innan du betalat hälften av telefonen. Väljer du att byta mobil hos Media Markt eller Elgiganten får du slutfakturan på din nästkommande faktura. 

    Har du appen Mitt Telenor kan du se hur långt du har kvar till ett byte.

    Läs mer om appen.

  • Det gör du i en av våra butiker, eller hos våra återförsäljare Media Markt och Elgiganten.

    Ta med din gamla mobil så att vi kan besiktiga den. Tänk på att din gamla mobil måste vara i okej skick.

    Läs mer om vad som krävs för att få byta mobil

  • Har du blivit uppringd av en försäljare som utger sig ringa från Telenor? Så här vet du att hen är anlitad av oss.

    • Om du söker på numret står det antingen Loxytell eller Cell ip. Tänk dock på att det är fler än vi på Telenor som använder sig av Loxytell eller Cell ip, så det är ingen garanti för att samtalet kommer från just oss.
    • Samtalen sker oftast på vardagar mellan kl 10-19, men ibland även under helgen.
    • Är du redan kund hos oss så skickar vi oftast ut mejl eller brev till dig och informerar om att vi kommer att ta kontakt. Detta gäller dock inte om du är kund via din fastighetsägare.
    • Om du frågar berättar säljaren att de ringer på uppdrag av Telenor (de kommer alltså inte att säga att de jobbar hos eller är anställda av Telenor). Vill du vara riktigt säker frågar du säljaren vilket företag hen jobbar för, och ringer sedan oss på 020-222 222 och frågar om det är ett företag vi jobbar med.
    • Ibland får du information om att samtalen kan komma att spelas in.

    Om du väljer att skriva avtal med oss via telefon går det till så här:

    • Säljaren går med hjälp av en inspelning igenom vad ni har kommit överens om. Inspelningen är inte ett bindande dokument utan endast till för att vi ska veta att vi talar med rätt person.
    • Sedan får du ett sms med länk till avtalet. På avtalet finns vår logga, en avtalsbeskrivning, länkar till våra allmänna villkor och nummer till vår kundtjänst.
  • Det kan du kolla på två sätt. Antingen här på webben, eller i appen Mitt Telenor.

  • Ska någon annan betala för ett mobilnummer inom din Telenor-familj? Inga problem. Du byter enkelt betalningsansvarig i appen Mitt Telenor

    Bra att känna till: När du byter betalningsansvarig så följer alla avbetalningar och enheter som är kopplade till mobilnumret med.

  • Du ser all information om ditt abonnemang i Mitt Telenor – antingen här på webben eller i appen.

     

  • Har du ingen nytta av försäkringen kan du säga upp den i appen Mitt Telenor

  • Hos Telenor kan du köpa Apple Watch samt Samsung Galaxy Watch och Samsung Galaxy Watch Active2 med e-sim.

    Om du är mobilkund hos Telenor och har en mobil som har stöd för e-sim så kan du byta ditt sim-kort mot e-sim.

  • För att avsluta ett extra sim-kort rekommenderar vi att du ringer till oss på 020-222 222 så hjälper vi dig. Vi har öppet vardagar 8-18.

    Tänk på att det är den som står som betalningsansvarig på abonnemanget som måste ringa.

  • Det enda du behöver göra för att aktivera ditt sim-kort är att stoppa in det i din mobil eller surfplatta.

  • Om du har full täckning på mobilen men ändå till exempel inte kommer ut på internet bör du börja med att slå på telefonens flygplansläge och slå sedan av det igen. Om detta inte hjälper kan du prova att starta om telefonen. Någon av dessa åtgärder brukar oftast lösa problemet.

    Är du utomlands? Kolla här

    Fungerar det fortfarande inte? Här hittar du fler konkreta tips på hur du åtgärdar de vanligaste problemen, t.ex. problem med internetuppkoppling.

    Upplever du fortfarande problem, kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Om du har Telenor Change kan du byta din mobil även om du har bindningstid kvar. Du kan se om du har Telenor Change i Mitt Telenor-appen eller genom att knappa in ditt nummer på den här sidan


    Har du inte Change kan du självklart byta mobil ändå, trots att du har bindningstid kvar. Det gör du genom att uppgradera till ett av våra nya abonnemang. Börja med att välja mobil. Därefter markerar du att du vill förändra befintligt mobilabonnemang under rubriken "Välj hur du vill köpa din mobil".