Vanliga frågor om mobilabonnemang

  • Du ser all information om ditt abonnemang i Mitt Telenor – antingen här på webben eller i appen.
    • Har du ett Telenor Frihet-abonnemang står det Frihet följt av din surfmängd överst.
    • Har du ett nytt abonnemang (tecknat fr o m 2018-09-06) står det Mobilabonnemang följt av din surfmängd överst, till exempel “Mobilabonnemang 30 GB”. Du har även texten ”Telenors senaste abonnemang” under.

    Stämmer inte något av dessa två alternativ in på dig? Då har du ett av våra äldre abonnemang.

    Osäker på om du har Telenor Familj? Så ser du vilket abonnemang du har

  • Det ser du genom att logga in i Mitt Telenor. Där hittar du dina avtal. Mitt Telenor finns både här på webben och som app
  • När det gått 12 månader sedan du köpte en mobil med Telenor Change, kan du byta den mot en ny här på telenor.se, i alla våra egna butiker och hos våra återförsäljare Media Markt och Elgiganten

    Det går även att byta till en ny mobil innan 12 månader har gått. Då får du en slutfaktura på delbetalningarna som återstår innan du betalat hälften av telefonen. Väljer du att byta mobil hos Media Markt eller Elgiganten får du slutfakturan på din nästkommande faktura. 

    Har du appen Mitt Telenor kan du se hur långt du har kvar till ett byte.

    Läs mer om appen.

  • Det gör du antingen här på nätet, eller i en butik. Fördelen med att byta här på telenor.se är att det finns fler telefoner i lager än i de enskilda butikerna.

    Så här gör du

    1. Välj ut en ny mobil och klicka på köp-knappen.
    2. Klicka i att du vill förändra ett befintligt abonnemang.
    3. Välj att du vill byta din mobil med Telenor Change.
    4. Du får ett sms när din nya mobil finns att hämta i butik.
    5. Ta med din gamla mobil så att vi kan besiktiga den. Tänk på att din gamla mobil måste vara i okej skick.

    Så här gör du i butik
    Du kan byta mobil med Telenor Change i alla våra egna butiker och hos våra återförsäljare Media Markt och Elgiganten.

    1. Välkommen in till någon av våra butiker och välj ut en mobil.
    2. Ta med din gamla mobil så att vi kan besiktiga den. Tänk på att din gamla mobil måste vara i okej skick.

    Läs mer om vad som krävs för att få byta mobil

  • Det kan du kolla på två sätt. Antingen här på webben, eller i appen Mitt Telenor.

  • Ska någon annan betala för ett mobilnummer inom din Telenor-familj? Inga problem. Du byter enkelt betalningsansvarig i appen Mitt Telenor

    Bra att känna till: När du byter betalningsansvarig så följer alla avbetalningar och enheter som är kopplade till mobilnumret med.

  • Har du ingen nytta av försäkringen kan du säga upp den i appen Mitt Telenor. Du kan också sms:a stopptrygg till 222 från det mobilabonnemang du har försäkrat.

  • Hos Telenor kan du köpa Apple Watch samt Samsung Galaxy Watch och Samsung Galaxy Watch Active2 med e-sim.

    Om du är mobilkund hos Telenor och har en mobil som har stöd för e-sim så kan du byta ditt sim-kort mot e-sim.

  • För att avsluta ett extra sim-kort rekommenderar vi att du ringer till oss på 020-222 222 så hjälper vi dig. Vi har öppet vardagar 8-18.

    Tänk på att det är den som står som betalningsansvarig på abonnemanget som måste ringa.

  • Det enda du behöver göra för att aktivera ditt sim-kort är att stoppa in det i din mobil eller surfplatta.

  • Om du har full täckning på mobilen men ändå till exempel inte kommer ut på internet bör du börja med att slå på telefonens flygplansläge och slå sedan av det igen. Om detta inte hjälper kan du prova att starta om telefonen. Någon av dessa åtgärder brukar oftast lösa problemet.

    Är du utomlands? Kolla här

    Fungerar det fortfarande inte? Här hittar du fler konkreta tips på hur du åtgärdar de vanligaste problemen, t.ex. problem med internetuppkoppling.

    Upplever du fortfarande problem, kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Du kan bara lägga till nya produkter, såsom extra användare, till våra nya abonnemang (tecknade fr om 2018-09-06). Telenor Frihet finns inte längre i vårt sortiment och därför går det heller inte att göra uppdateringar av de abonnemangen. Våra nya abonnemang är enklare att förstå, använda och välja mellan. Du kan uppgradera även om du har bindningstid kvar på ditt nuvarande abonnemang.

    Läs mer om hur du byter abonnemang och lägger till extra användare

  • Om du har Telenor Change kan du byta din mobil även om du har bindningstid kvar. Du kan se om du har Telenor Change i Mitt Telenor-appen eller genom att knappa in ditt nummer på den här sidan


    Har du inte Change kan du självklart byta mobil ändå, trots att du har bindningstid kvar. Det gör du genom att uppgradera till ett av våra nya abonnemang. Börja med att välja mobil. Därefter markerar du att du vill förändra befintligt mobilabonnemang under rubriken "Välj hur du vill köpa din mobil".