Ring via wifi

Wifi-samtal är en tjänst som gör det möjligt att ringa via wifi-nät. Det innebär att du kan ringa och ta emot samtal trots att du inte har någon mobiltäckning.

När du har tjänsten wifi-samtal påslagen kommer du att kunna prata i mobilen överallt när du är ansluten till wifi. Det funkar även när du har mobilen i flygplansläge. Tänk på att du behöver vara ansluten till ett svenskt wifi-nät som stödjer samtal. 

Ingår i våra nya abonnemang

Wifi-samtal finns tillgängligt i alla våra nya mobilabonnemang (tecknade fr o m 2018-09-06) samt abonnemangen Telenor Frihet. Det betyder att när du tecknar ett nytt eller uppgraderar ditt abonnemang ingår tjänsten wifi-samtal automatiskt.

Mobiler som har wifi-samtal

För att wifi-samtal ska fungera behöver du ha en mobil som stödjer tjänsten.

Alla iPhone-modeller från och med iPhone 6 och med programuppdatering iOS 12.1 eller senare har stöd för wifi-samtal (samt även för VoLTE-samtal).

Vilka Android-mobiler som har stöd för wifi-samtal ser du nedan. Observera att detta gäller för mobiler som är avsedda för användning i Norden. 

Androidmobiler som stöder wifi-samtal


Så aktiverar du wifi-samtal på din mobil


iPhone

Samsung-mobiler

Sony-mobiler

Huawei-mobiler

Vanliga frågor och svar om wifi-samtal

  • Du ringer precis som vanligt med den enda skillnaden att samtalet går över wifi. Här hittar du mer information om wifi-samtal.

  • Wifi-samtal finns tillgängligt i våra nya abonnemang (tecknade fr o m 2018-09-06) och för abonnemangen Telenor Frihet. Det betyder att när du tecknar ett nytt abonnemang eller uppgraderar ditt abonnemang ingår tjänsten wifi-samtal automatiskt. Vi arbetar med att alla abonnemang ska få wifi-samtal under 2018.

    För att wifi-samtal ska fungera behöver du ha en mobil som stödjer tjänsten. På vår sida om wifi-samtal ser du vilka mobiler det är.

  • Nej, wifi-samtal fungerar endast inom Sverige just nu.

  • Det kostar inget extra. För abonnemang med fria samtal så kommer wifi-samtal att ingå i ditt abonnemang. För abonnemangen med rörlig debitering för samtal, debiteras wifi-samtal på samma sätt som i mobilnätet.

  • Ja, det kan du. 

  • Om du ringer till 112 (SOS Alarm) kommer din telefon att i första hand välja mobilnätet. Om mobilnätet inte är tillgängligt används wifi-samtal. Wifi-samtal till 112 kan inte spåras geografiskt vilket gör att det inte går att se varifrån samtalet kommer.

  • Ja, du kan ringa wifi-samtal så länge du är uppkopplad på ett wifi-nät.

  • Nej, det påverkar inte din surfmängd.

  • Så länge som du har 4G-täckning så kommer samtalet att fortsätta där. Däremot kommer samtalet att brytas om du endast har 2G- eller 3G-täckning.

  • I dagsläget fungerar det inte att ringa wifi-samtal med kontantkort. Wifi-samtal fungerar med alla våra nya abonnemang (tecknade fr o m 2018-09-06) och abonnemangen Telenor Frihet, förutsatt att du har en mobil som stödjer tjänsten.