Föräldrakoll
Föräldrakoll fungerar för dig med familjeabonnemang. Tjänsten kan läggas till på både huvudabonnemanget och varje enskild användare.
Det här ingår i Föräldrakoll
Föräldrakoll när ni är utomlands
Är Föräldrakoll aktiverat på mobilabonnemanget kan barnet varken surfa eller ringa i utlandet, eftersom Föräldrakoll innehåller en spärr för betal- och utlandssamtal. Det gäller oavsett om du har fri surf i landet eller ej. Det går inte ens att ringa inom familjen. Vill du att ditt barn ska kunna surfa, ringa och sms:a på semestern behöver Föräldrakoll stängas av på alla extra sim-kort. Tänk på att om du inaktiverar Föräldrakoll så tillåts även betalsamtal.
För att begränsa oönskade kostnader när ni är utomlands rekommenderar vi att du antingen:
- Har Föräldrakoll påslaget, vilket innebär att barnen inte kommer att kunna surfa, ringa eller sms:a.
- Inaktiverar Föräldrakoll och aktiverar/inaktiverar data-roaming i telefonen när barnen ska få surfa.
Så här inaktiverar du Föräldrakoll:- Gå in i i appen Mitt Telenor och klicka på Inställningar
- Välj den person/det extra simkortet du vill ta bort tjänsten från under Tjänster och inställningar
- Klicka på Föräldrakoll
Observera att Spärr av mobila tjänster bara fungerar i Sverige, så oavsett om du har Föräldrakoll på- eller avslaget så kan barnen köpa mobila tjänster när de är utomlands.
Vanliga frågor och svar
-
-
Du tar enkelt bort Föräldrakoll i appen Mitt Telenor.
1. Välj den person/det extra simkort du vill ta bort tjänsten på.
2. Gå in på Tjänster och inställningar och välj Föräldrakoll
Läs mer om Föräldrakoll.