Byta mobilabonnemang

Här hittar du instruktioner om hur du byter eller ändrar ditt mobilabonnemang.

Har du ett äldre abonnemang, till exempel Telenor Frihet, och är nyfiken på att byta till ett av våra nya? Eller har du kanske redan bytt och vill ändra surfmängden? Vi hjälper dig hitta rätt.

Osäker på vilket abonnemang du har? Det ser du genom att logga in i Mitt Telenor – antingen här på webben eller i vår app.

Mer hjälp kring vad du har för abonnemang

Fördelar med våra nya abonnemang

  • Ingen bindningstid
  • Surfa som hemma i 41 länder – nu även USA
  • Ring fritt inom familjen i hela världen
  • Spara oanvänd surf i 1 månad

Så byter du abonnemang

För att byta abonnemang behöver du välja något av våra nya abonnemang. Det kan du göra även om du har bindningstid kvar på ditt nuvarande abonnemang. Då stryks den och du får ett bättre och enklare abonnemang utan bindningstid.

Du kan byta abonnemang i appen Mitt Telenor eller här på telenor.se.

Så här byter du på telenor.se:

Ett byte på telenor.se går till på samma sätt som när du skaffar ett nytt abonnemang.

  1. Välj det abonnemang du vill byta till här. Den surfmängd du väljer delar ni på om ni är flera användare. Det går även bra att lägga till en ny mobil till abonnemanget. Då börjar du med att välja mobil.
  2. Välj om du vill passa på att lägga till fler användare. Var ni flera användare sedan tidigare följer de med automatiskt.
  3. Fyll i dina uppgifter, granska och bekräfta.
  4. Nu är ditt abonnemang uppdaterat. Det kan dröja upp emot 24 timmar innan ditt nya abonnemang börja gälla.

Det finns några saker som kan vara bra att veta när du uppgraderar ditt abonnemang:

  • Vissa rabatter kan försvinna, till exempel om du haft åldersrabatt eller bindningsrabatt.
  • För dig som har flera användare kopplade till ditt huvudabonnemang (Telenor Familj) kommer det kosta 169 kr per användare (surf, samtal och sms) eller 69 kr per användare (bara surf).
  • För ett fåtal kan fakturadatumen ändras. För alla nya abonnemang skickar vi nämligen fakturan i början av varje månad med förfallodatum i slutet av månaden.
  • Totalkostnaden för ditt abonnemang kan förändras. 

Vill du ha hjälp med att uppgradera ditt abonnemang? Du kan självklart kontakta oss på 020-222 222 eller komma in till någon av våra butiker så hjälper vi dig.

Du kan byta surfmängd, alltså abonnemang, utan kostnad en gång per månad. Det kan du göra tidigast 30 dagar efter att du skaffade det nya abonnemanget. Du kan byta precis som du vill till lägre eller högre surfmängd.

Här kan du läsa om hur du går tillväga för att byta surfmängd.


Byta betalansvarig

Här kan du läsa mer om hur du byter betalansvarig genom att överlåta abonnemanget till en annan person.

Vanliga frågor och svar om att byta abonnemang

  • Våra nya abonnemang (tecknade fr o m 2018-09-06) har samma namn som sin surfmängd. Du kan välja mellan:

    • 3 GB
    • 8 GB
    • 15 GB
    • 30 GB
    • 70 GB
    • Obegränsat

    Läs om våra nya abonnemang och se priser

    Tidigare har våra mobilabonnemang hetat Telenor Frihet. Är du kund sen innan kan det vara så att du fortfarande har Telenor Frihet, eller ett av våra ännu äldre abonnemang. Då kan du när som helst välja att byta till något av våra nya, även om du har bindningstid kvar på ditt nuvarande abonnemang.

    Våra nya abonnemang har:

    • inga bindningstider
    • mer data till lägre pris
    • surfa som hemma i 41 länder
    • fria samtal, sms och mms i Sverige 

    Dessutom ingår Spara oanvänd surf i 1 månad i abonnemangen 30 GB och 70 GB och kan köpas till abonnemangen 3 GB, 8 GB och 15 GB för 29 kr/månad.

    Mer om fördelarna med våra nya abonnemang och hur du byter här

    Du har väl inte missat Telenor Familj? Där kan du som kund samla hela familjen i ett abonnemang. Då ringer ni fritt inom familjen, var än i världen du befinner dig.

  • Vi erbjuder inte längre tjänsten. Men du som redan har skaffat den (före 15 november 2019) kan fortfarande spara din oanvända surf.

  • Hur månadskostnaden påverkas beror bland annat på surfmängden i ditt nya abonnemang och på om du har haft några rabatter sedan tidigare. De nya abonnemangen har inga bindningstider och därmed inga bindningsrabatter. Kostnaden för flera användare kopplade till ett huvudabonnemang (Telenor Familj) är 169 kr per användare (surf, samtal och sms) i de nya abonnemangen. Har du Telenor Frihet är den kostnaden 149 kr. 

    Två exempel på förändrad månadskostnad 

    1. Felicia har Telenor Frihet 6 GB utan bindningstid, vilket innebär en månadskostnad på 349 kronor. 

    Hon byter till det nya abonnemanget och väljer nu 8 GB vilket ger en ny månadskostnad på 269 kronor, alltså 80 kr mindre i månaden. 

    2. Trebarnsfamiljen Holmlunds har Telenor Frihet 60 GB utan bindningstid. Deras sammanlagda månadskostnad är 1095 kronor (499 kr + 149 kr + 149 kr +149 kr +149 kr = 1095 kr).

    Familjen byter abonnemang och väljer att öka surfmängden till 70 GB. Det ger en månadskostnad på 1125 kr (449 kr + 169 kr + 169 kr + 169 kr + 169 kr = 1125 kr). Det vill säga 6 kr mer per användare än tidigare (totalt 30 kronor mer i månaden).


    Som du kan se i exemplen ovan kommer vissa personer att få en lägre månadskostnad och andra kommer att få en något högre om de byter till våra nya abonnemang. En av fördelarna med att byta är att du kan byta surfmängd när du vill, och därmed öka eller minska månadskostnaden efter behov. 

    Läs mer om skillnaden mellan våra olika abonnemang

  • Kolla först att du inte har bindningstid kvar hos din nuvarande operatör. Om du inte har det är det bara att beställa ditt abonnemang hos oss och säga upp ditt gamla. Självklart kan du flytta med numret. Tänk på att du kan ha en viss uppsägningstid hos din gamla operatör.

  • Nej, det gör det inte. Du fortsätter betala på samma sätt som tidigare, till exempel genom autogiro eller e-faktura om du valt det. Du kan enkelt se nästa fakturas kostnader i appen Mitt Telenor.


    Bra att veta är att din faktura kommer skickas till dig i början av varje månad och att den ska vara betald i slutet av månaden.

  • Nej, din kvarvarande bindningstid stryks så den betalar du inget extra för att vi tar bort. Däremot kan din månadskostnad bli annorlunda efter bytet beroende på den surfmängd du väljer. 

    Det finns några saker som kan vara bra att veta när du uppgraderar ditt abonnemang.

    • Vissa rabatter kan försvinna, till exempel om du haft åldersrabatt eller bindningsrabatt
    • För dig som har flera användare kopplade till ditt huvudabonnemang (Telenor Familj) kommer det kosta 169 kr per användare (surf, samtal och sms) eller 69 kr per användare (bara surf)
    • Totalkostnaden för ditt abonnemang kan förändras

    Mer om våra nya abonnemang och hur du byter här

  • Vi gör en kreditkontroll när en kund vill byta mobilabonnemang. Om du inte passerar kreditkontrollen så kan det bero på någon eller några av dessa anledningar:

    • Du har inte betalat din faktura
    • Du har inte betalat din avbetalning på din telefon
    • Du har tidigare lagt en bedrägerispärr på ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen
    • Du har förlorat en id-handling
  • Ja, du kan byta mobilabonnemang även om du har bindningstid kvar. Då stryks den och du får ett bättre och enklare abonnemang utan bindningstid. Det spelar ingen roll hur lång bindningstid du har kvar.

    Nya abonnemang

    • Välj mellan 3 GB, 8 GB, 15 GB, 30 GB, 70 GB eller Obegränsad surf
    • Ingen bindningstid
    • Surfa som hemma i 41 länder – nu även USA
    • Ring fritt inom familjen i hela världen
    • Spara oanvänd surf i 1 månad ingår i abonnemangen 30 GB och 70 GB och kan köpas till abonnemangen 3 GB, 8 GB och 15 GB för 29 kr/månad.

    Det finns några saker som kan vara bra att veta när du uppgraderar ditt abonnemang:

    • Vissa rabatter kan försvinna, till exempel om du haft åldersrabatt eller bindningsrabatt
    • För dig som har flera användare kopplade till ditt huvudabonnemang (Telenor Familj) kommer det kosta 169 kr per användare (surf, samtal och sms) eller 69 kr per användare (bara surf)
    • Totalkostnaden för ditt abonnemang kan förändras
    • För några få kan fakturadatumet ändras - Läs mer om när du får fakturan

    Läs mer om våra nya abonnemang och hur du byter här

  • Du ser all information om ditt abonnemang i Mitt Telenor – antingen här på webben eller i appen.
    • Har du ett Telenor Frihet-abonnemang står det Frihet följt av din surfmängd överst.
    • Har du ett nytt abonnemang (tecknat fr o m 2018-09-06) står det Mobilabonnemang följt av din surfmängd överst, till exempel “Mobilabonnemang 30 GB”. Du har även texten ”Telenors senaste abonnemang” under.

    Stämmer inte något av dessa två alternativ in på dig? Då har du ett av våra äldre abonnemang.

    Osäker på om du har Telenor Familj? Så ser du vilket abonnemang du har