Retur av utrustning

Om du avslutar ditt bredbands- eller tv-abonnemang behöver du skicka tillbaka lånad utrustning som exempelvis router och tv-box. Om utrustningen inte returneras till oss kommer vi att debitera dig en kostnad. Här berättar vi hur du ska göra för att skicka tillbaka utrustningen, och varför.
  1. Det första som händer efter att du har sagt upp ditt abonnemang är att du får ett avslutningsbrev från oss. I brevet står vad som gäller för retur av din utrustning. Har du sagt upp både bredband och tv kan du skicka all utrustning i samma paket.

  2. Vi rekommenderar att du kollar om du hittar utrustningen du har hemma i listan över utrustning som ska returneras nedan. Det kan nämligen vara så att du inte behöver skicka tillbaka den, trots att det står så i brevet.

  3. Därefter skickar du in utrustningen till oss. Se checklistan här nedanför! 

  4. Vi tar hand om utrustningen när den kommer fram till oss. Vi skickar ett sms till dig och bekräftar att vi har tagit emot den. 

Checklista för ditt paket

  • Packa utrustningen ordentligt så att den inte skadas. Om den fungerar bra ska den komma till användning hos någon annan av våra kunder senare. Glöm inte att skicka med tillhörande kablar, strömadaptrar, fjärrkontroller samt eventuellt tv-kort. 

  • Om du använder originalkartongen för att skicka tillbaka utrustningen, se till att den gamla adresslappen täcks helt.

  • För att skapa en retursedel och skicka tillbaka din utrustning kostnadsfritt, klicka här.

  • Vill du inte skapa en retursedel via länken ovan ska du skicka ditt paket till Telenor Sverige AB, c/o PostNord TPL AB, 341 06 Ljungby

  • Utrustningen måste skickas tillbaka som ett företagspaket. Ditt Postnord-ombud hjälper dig med det.

  • Be om försändelse-ID, så att du kan spåra paketet om det skulle behövas. 

Utrustning som ska returneras

Här listar vi alla routrar och tv-boxar som vi vill ha i retur. Modellnamnet hittar du på undersidan av routern/boxen.

Routrar

  • Telenor wifi-router i4882
  • Technicolor TG784n
  • Technicolor TG789vac
  • Technicolor TG799vac

Tv-boxar

  • Arris 2853
  • Humax CDIG 2000
  • Humax CDIG 1000C
  • Telenor Mediahubb
  • Telenor Tv-hubb

Finns inte din utrustning med i listan?

Om din router eller tv-box inte finns med i listan här ovanför och det i ditt avslutningsbrev står att vi kommer att ta ut 0 kr i avgift om du inte returnerar den, så behöver du inte göra det.

Lämna utrustningen till en återvinningscentral istället, så kan den – eller åtminstone delar av den – komma till nytta igen. Har du ingen återvinningscentral i närheten? Eller är du det minsta osäker på om du ska returnera den?  Skicka den då till oss, så ser vi till att den antingen (beroende på vilket skick den är i) går till en annan kund eller återvinns.

Tips! Utrustningen ska återvinnas som elavfall. Kolla med din kommun var du kan lämna in den. Om du bor i lägenhet kan din hyresvärd eller bostadsrättsförening ha kärl för återvinning av elavfall.

Vanliga frågor och svar

  • När vi har tagit emot returen så skickar vi ett sms med en bekräftelse till dig. Har du inte fått något sms? Ring oss och uppge kollinumret så hjälper vi dig.

    Bra att känna till: om du skickat in flera returer kommer att du att få flera sms.

  • Om du har flera tv-boxar som tillhör abonnemanget ska alla skickas tillbaka. Kontakta oss om du är osäker på övrig utrustning.

  • Både det som står i brevet och här stämmer. Du får gärna skicka tillbaka även utrustningen som vi inte har listat här ovan, men du behöver inte. Vi jobbar på att göra detta tydligare i breven. 

  • Förmodligen har vi hunnit skicka ut påminnelsen innan vi mottog paketet från dig. Om du bad om försändelse-ID när du skickade in paketet kan du gå in och söka på Postens hemsida. Du ser då om paketet kommit fram eller inte. Om det kommit fram kan du strunta i påminnelsen.

  • Om det står i ditt avslutningsbrev att vi kommer att ta ut 0 kr i i avgift om du inte returnerar utrustningen så behöver du inte göra det. 

  • Först får du ett påminnelsebrev. Om du, trots påminnelsen, inte returnerar tv-boxen/routern så att vi har den inom två månader efter att abonnemanget avslutats, skickar vi en faktura på den avgift som står i avslutningsbrevet. 

  • Själva tv-boxen måste du skicka tillbaka, men hårddisken (alltså den del som spelar in och som du har köpt till) tar du ut och behåller. Hårddisken kan inte användas i andra tv-boxar och det går inte heller att spela upp något i efterhand utan tv-boxen. Den information du kan hämta från hårddisken är en lista på inspelningar. 

Hittade du inte svaret på din fråga?


Kontakta kundservice. 


Öppet vardagar kl 8-18. Teknisk support för bredband, tv och hemtelefoni via bredband har dessutom öppet på vardagar kl 8-18 och på lördagar 10-17.

När du ringer oss behöver du identifiera dig med BankID eller personlig kod.