Vad gör jag om surfen tar slut när jag är utomlands?

När du är i ett land där du kan använda abonnemangets/kontantkortets datapott utan extra kostnad (ex. ett EU/EES-land)

När surfen är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf. Du beställer valfri önskad surfmängd genom att svara på sms:et. Du kan också vänta tills det kommer ny surf. Du hittar datumet under Surf i appen Mitt Telenor.

När du är i ett land där du inte kan använda abonnemangets/kontantkortets datapott utan extra kostnad (ex. Mexiko)

När den dagliga surfvolymen (dvs. Surfpassets volym) är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf (ett Surfpass). Du beställer genom att svara på sms:et. Köper du inte ytterligare surf, blockeras data. Blockeringen släpps igen när nytt dygn startat (svensk tidzon), varpå du kommer att debiteras för ett Surfpass (ett fast pris per dag för en fast surfvolym per dag), så länge roamingdata är aktiverat på din smartphone förutsatt att din spärrnivå för surf inte överskridits. Vill du inte ha mer roamingdatakostnader efter att Surfpaketets volym tagit slut, stänger du av roaming-data när du får sms som säger att Surfpaketets volym börjar ta slut (du får ett sådant sms när 80% av Surfpaketets volym är förbrukad).