Så jobbar vi med kundkontakt

I takt med att världen digitaliseras ökar även sätten att bli lurad på. Här berättar vi om hur det går till när du är i kontakt med oss, så  att du ska kunna veta att det verkligen är vi som är i luren eller på tröskeln.

Så jobbar vi med kundkontakt

Så vet vi att du är du

Identifikation med BankID

När du har kontakt med oss i supportärenden behöver du identifiera dig med BankID. Detta är nödvändigt för att vi måste vara säkra på att det verkligen är den som använder och betalar för abonnemanget som vi har kontakt med. 

När du ringer till oss
Du behöver identifiera dig med BankID redan innan du kommit fram till någon av våra medarbetare. I samtalet får du instruktioner så att du vet när det är dags.

När du blir uppringd av oss
Om du kontaktat oss och valt att bli uppringd så kommer du få identifiera dig med BankID i samtalet.

Om du inte har BankID
Om du inte har BankID kan du identifiera dig med hjälp av en personlig kod. Den personliga koden skickar vi med post till din folkbokföringsadress. 

Rätt kontaktuppgifter

För oss är det viktigt att ha dina kontaktuppgifter. Så att vi kan skicka allt från avtal till bekräftelser till dig. 

När du blir kund
När du blir kund hos oss får du en dag efter ditt köp ett sms av oss. Där ber vi dig att bekräfta ditt kontaktnummer och din mejladress.

När du skapar konto i Mitt Telenor
När du skapar ett konto i Mitt Telenor kommer vi därför att be dig att bekräfta att dina kontaktuppgifter stämmer. Det gör vi via mejl och sms.

Det enda du behöver göra är att följa de enkla instruktioner som vi skickar med. Antingen bekräftar du att uppgifterna stämmer eller så passar du på att uppdatera dem.


Så jobbar vi med försäljning

Telefonförsäljning

Så här vet du att den som ringer är anlitad av oss.

  • Om du söker på numret står det antingen Loxytell eller Cell ip. Tänk på att det är fler än vi på Telenor som använder sig av Loxytell eller Cell ip, så det är ingen garanti för att samtalet kommer från just oss. Vi ringer även från vårt eget nummer, alltså 020-222 222.
  • Samtalen sker oftast på vardagar mellan kl 10-19, men ibland även under helgen.
  • Är du redan kund hos oss så skickar vi oftast ut sms, mejl eller brev till dig och informerar om att vi kommer att ta kontakt. Detta gäller dock inte om du är kund via din fastighetsägare.
  • Om du frågar berättar säljaren att de ringer på uppdrag av Telenor. Vill du vara riktigt säker frågar du säljaren vilket företag hen jobbar för, och ringer sedan oss på 020-222 222 och frågar om det är ett företag vi jobbar med.
  • Ibland får du information om att samtalen kan komma att spelas in.
  • Vill du inte bli kontaktad av oss? Då kan du spärra ditt nummer för telefonförsäljning via NIX.

Om du väljer att skriva avtal med oss via telefon går det till så här:

  • Säljaren går med hjälp av en inspelning igenom vad ni har kommit överens om. Inspelningen är inte ett bindande dokument utan endast till för att vi ska veta att vi talar med rätt person.
  • Sedan får du ett sms med länk till avtalet. På avtalet finns vår logga, en avtalsbeskrivning, länkar till allmänna villkor och nummer till kundservice.

Dörrförsäljning

Vi anlitar säljare från externa företag för försäljning av bredband och tv via "dörrknackning".

Så här vet du att det är en säljare som är anlitad av oss som besöker dig.

  • Säljarna har alltid id-brickor. Där ska det stå ”Telenor”, säljarens namn och ett id-nummer. Det ska också finnas en bild på säljaren.
  • Säljarna har alltid Telenor-kläder (tröja och/eller jacka).
  • Vi tar alltid kontakt med bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren innan vi gör besök i flerfamiljshus.
  • Ofta skickar vi i förväg ut ett vykort om att vi ska komma.
  • Vi gör besök på vardagar och ibland söndagar, från lunchtid till senast kl 21.

Våra samarbetspartners

De här företagen hjälper oss med dörr- och telefonförsäljning.

  • Homecall
  • Innovative Sales

Så kan vi kontakta dig

 

Läs mer om vilka nummer och mejladresser vi kontaktar dig från. Vi ringer aldrig från okända nummer.

Mer om säkerhet

Tjej som tittar bekymrat på mobilen.

Har någon försökt lura dig?

Då kan du lämna tips om det hos Säkerhetskollen. Det är en samlingsplats för säkerhet online, och genom att lämna tips där hjälper du till att bekämpa digital brottslighet.

På Säkerhetskollen hittar du även varningar kring digitala brott som pågår just nu. Du kan till och med prenumerera på deras mejllista och få de senaste varningarna direkt i din mejl. Jättebra, tycker vi!

Spam på mobilen

Hjälp oss att motverka spam

En del i Telenors arbete mot bedrägerier är att rapportera bluff-sms så att de inte når fram till våra abonnenter. Om du ser ett sms som ser misstänksamt ut kan du vidarebefordra meddelandet till 7726.

På så sätt får vi information om innehållet i sms:et samt om många är drabbade. Vi kan även hindra att det skickas till fler personer. Numret fungerar hos alla svenska operatörer.

Tips

Vi säkrar livet på nätet

Vi vill att du ska känna dig trygg på nätet.  Därför har vi samlat allt du behöver veta för att vara säker när du surfar.