E-sim

När du skaffar ett mobilabonnemang hos oss kan du välja mellan ett e-sim eller ett ”vanligt” sim-kort, av plast.

E-sim står för "embedded sim", alltså att sim-kortet är inbyggt i mobilen, och har flera fördelar.

Det är tryggt, eftersom det inte går att plocka ut ur mobilen. Snabbt, eftersom du som handlar på webben eller via telefon inte behöver vänta på ett sim-kort som skickas med post. Det är framtidssäkert, eftersom en del nya mobiler inte ens har ett fack för ett sim-kort. Och, sist men verkligen inte minst – vi slipper använda plast i onödan! Smart, snabbt och resursnålt alltså!

E-sim funkar såklart även i din surfplatta också.

Vanliga frågor om e-sim

  • Det beror på vad du har för mobil och om du äger abonnemanget eller inte. 

    Allt om att aktivera e-sim

  • Du som äger abonnemanget kan enkelt beställa e-sim själv i Mitt Telenor. Om du inte äger abonnemanget får du be ägaren att beställa åt dig.

    Tips! Ta först reda på om din mobil kan ha e-sim. Läs om vilka enheter som stödjer e-sim

  • Det kostar inget att beställa ett e-sim. Det kostar inte heller något att byta från sim-kort till e-sim – eller tvärtom, för den delen.

  • Det här är vad du behöver för att kunna använda e-sim:

    • En mobil som har stöd för e-sim
    • Wifi eller mobildata
    • En QR-kod, som leder dig till din e-sim-profil, behövs också i de flesta fall (undantaget är om du äger ditt abonnemang själv och har en iPhone, då kan du aktivera i appen Mitt Telenor utan QR-kod)

    QR-koden hittar du som äger abonnemanget i Mitt Telenor, direkt när du köpt ett abonnemang och valt e-sim.

    Är det ett e-sim som ska användas av någon annan kan du dela koden med användarna i abonnemanget. Du kan även få QR-koden skickad till din folkbokföringsadress.

  • Det finns många enheter på marknaden som har stöd för e-sim. Till exempel alla iPhones från och med XS/XR och framåt, samt Samsungs Galaxy S20 och S21-serier och framåt.

    Google Pixel och Fairphone har också stöd för e-sim.

  • Nej, QR-koden som du aktiverar e-sim med är en värdehandling och därför skickar vi den inte via mejl. Du kan alltid nå din QR-kod via Mitt Telenor.

  • Om du har beställt ett e-sim ligger det redo att aktivera i Mitt Telenor direkt efter köp. 

    Ser du inte detta beror det förmodligen på att det inte är du som äger abonnemanget. För att aktivera ditt e-sim behöver du scanna QR-koden som abonnemangets ägare ”har i sin mobil”. Be hen logga in i appen Mitt Telenor, och dela koden med dig därifrån.