E-faktura

Med e-faktura slipper du avgiften för pappersfaktura och har full kontroll över betalningen. Du ansöker om e-faktura i din internetbank.

Så här skaffar du e‑faktura

1. Logga in i din internetbank

Börja med att logga in på din internetbank. För att göra det enklare för dig har vi samlat länkar till de vanligaste bankerna här nedanför. 

Har du ingen internetbank? Kontakta din bank så kan de hjälpa dig.

2. Sök upp stället där du lägger till mottagare för e-faktura

Förmodligen finns den under en rubrik som heter något i stil med "Betalningar".

3. Ange våra och dina uppgifter

Följ instruktionerna hos din bank och ange de uppgifter de efterfrågar.

Betalningsmottagare: Telenor Sverige AB
Bankgironummer: 5572-4959

Du kan också välja att söka upp betalningsmottagare.

4. Signera

Har du inte BankID? Då kan du använda din bankdosa istället. Läs mer

Efter signeringen är du klar med din del! 

Tänk bara på att du inte kan se e-fakturan i banken förrän vi har skickat den, vilket sker en gång varje månad. Du kan se vilket datum vi skickar den i Mitt Telenor.

Bra att veta om e-faktura

  • Använd din internetbank
    Det är hos din bank du väljer om du vill betala med e‑faktura, vi på Telenor kan inte hjälpa dig med det. Tänk på att du måste vara ansluten till bankens tjänst för internetbetalning.  

  • Har du både mobiltelefoni och bredband eller tv hos oss?
    I så fall har du två kundnummer och får två fakturor, vilket innebär att du måste ansöka om e-faktura för båda, om det är det du vill ha.

  • Det kan hända att du får en pappersfaktura ändå
    Beroende på när du skaffar e-faktura kan det bli så att en pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om e-faktura har hanteras av banken.

Vanliga frågor om e-faktura

  • I appen Mitt Telenor kan du se hur du betalar dina kommande fakturor. Klicka på fakturor, sen på obetalda fakturor och längst ner ser du ditt betalsätt.

    Tänk på att om du har både mobiltelefoni och bredband eller tv från oss så har du två kundnummer och får två fakturor. Det innebär att du måste göra en ansökan för varje kundnummer.

    Autogiro

    När det gäller att se om en autogiro-ansökan gått igenom är det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar. 

    E‑faktura

    För e‑faktura så ser du direkt i din internetbank att allting är okej. Tänk på att du inte kan se själva e‑fakturan förrän vi har skickat den till din bank. Det gör vi en gång per månad. 

    Om du får en pappersfaktura ändå...

    ...så behöver det inte betyda att något har blivit fel. Beroende på när du skaffar autogiro eller e‑faktura kan det nämligen bli så att en till pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om autogiro eller e‑faktura hinner hanteras av banken. 

  • Du kan enkelt ansöka om autogiro eller e-faktura via din internetbank genom att använda din bankdosa. De uppgifter som behövs för att ansöka hittar du på din pappersfaktura från Telenor.

    Samma uppgifter kan du få från kundservice, men då behöver du identifiera dig. Om du inte har BankID kan du att identifiera dig med hjälp av en personlig kod som du beställer genom att kontakta vår kundservice. Koden skickas till din folkbokföringsadress. 

  • Om du inte kan se dina fakturor i Mitt Telenor beror det förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare av ditt abonnemang i Mitt Telenor. 

  • Det beror på om du har e-faktura eller autogiro. 

    E-faktura
    Om du har e-faktura och vill ändra vilket datum som fakturan betalas gör du det i din internetbank. Du gör det samtidigt som du godkänner att fakturan ska betalas. Men tänk på att fakturan ska vara betalad senast på förfallodatumet.

    Autogiro
    Har du autogiro kan du inte byta betaldatum på din faktura.

Hittade du inte svaret på din fråga?


Kontakta kundservice. 


Öppet vardagar kl 8-18. Teknisk support för bredband, tv och hemtelefoni via bredband har dessutom öppet på vardagar kl 8-18 och på lördagar 10-17.

När du ringer oss behöver du identifiera dig med BankID eller personlig kod.