När stängs 2G och 3G-näten?
Stängningen av 2G-nätet i Sverige kommer att genomföras i slutet av 2025. 3G-nätet släcks just nu och mer än halva vårt nät är redan släckt. Vi kommer att fasa ut 3G där det finns annan bra uppkoppling så långt det är möjligt, så att påverkan blir så liten som möjligt. På några platser kan det bli sämre täckning under en period och på enstaka platser kan det behövas andra åtgärder.
Vad betyder utfasningen av 2G och 3G för dig?
Om du använder teknik som bara fungerar med 2G eller 3G är det hög tid att se över din hårdvara.
Mobiltelefoner och annan utrustning som saknar stöd för 4G och 5G behöver bytas till nyare modeller. Modeller som enbart fungerar med 2G eller 3G kommer att vara obrukbara efter 2025, och redan nu kan täckningen vara sämre i takt med att 3G fasas ut.
- För dig som har en äldre 3G-mobil
Äldre 3G-mobiler har i de flesta fall stöd för 2G. Så länge 2G-nätet är i drift (till slutet av 2025) kommer du att kunna ringa samtal. 2G-nätet kan dock inte erbjuda tillräckligt höga datahastigheter för traditionell surf. För att använda din mobil till att surfa behöver du en nyare mobil med stöd för 4G och 5G. Se listan i frågor och svar nedan över äldre 3G-mobiler.
- 4G-samtal (VoLTE) måste vara aktiverat
För att kunna ringa samtal via 4G-nätet måste du aktivera 4G-samtal på din mobil. Uppdatera telefonen med den senaste programvaran så aktiveras 4G-samtal automatiskt eller läs här hur du kontrollerar om det är aktiverat. - Mobiler som saknar stöd för 4G-samtal
3G- eller 4G-mobiler som saknar stöd för 4G-samtal kommer inte att kunna ringa samtal via 4G-nätet. För att ringa ett samtal kommer din telefon istället att använda 2G-nätet fram till slutet av 2025, efter det behöver du byta telefon för att kunna ringa.
- För dig som har annan utrustning med SIM-kort
Tänk på att avvecklingen även kan påverka annan utrustning med SIM-kort. Det kan vara allt från larm, trådlösa kameror och andra uppkopplade enheter. Om enheterna endast har stöd för 3G måste de bytas ut till modernare utrustning med stöd för 4G och/eller 5G. Utrustning med SIM-kort som fungerar med 2G fortsätter att fungera till 2025. Är du på väg att köpa ny utrustning rekommenderar vi att du redan nu investerar i ny framtidssäker teknik, dvs med stöd för 4G och/eller 5G.
Om du fortfarande är osäker på om du påverkas kan du ringa oss på 020–222 222 eller besöka närmaste Telenorbutik så hjälper vi dig.
Varför stängs 2G och 3G?
Samtliga operatörers frekvenstillstånd som används för 2G och 3G upphör sista december 2025. Därför ska utfasningen av 3G och avvecklingen av 2G vara slutförd i slutet av 2025. Från 2026 och framåt kommer tillgängliga frekvenser att användas för 4G och 5G.
Vi är med i #bytnät.nu
Byt nät nu är en informationskampanj initierad av bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige tillsammans med oss mobiloperatörer för att informera om övergången från de gamla 2G/3G-näten till moderna lösningar och nät. Var en del av lösningen och hjälp till att sprida kunskapen.
Frågor och svar
-
Du kan se om din telefon har stöd för 4G och 5G genom gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under ”Mobilnät” eller ”Datakommunikation”. Välj alternativ för tal och data i 4G/5G om det finns. Saknas ett 4G-alternativ är din telefon för gammal och du bör byta ut den. Nedan kan du se exempel på mobiler som inte har stöd för 4G eller 5G och därför behöver bytas ut.
- Doro
1350 --> 1380
2414/2424
507/509/516/621
520X/530X/540X
5030/5516
608/609/615/624/631
6030/6040/6041/6050/6060
6520/6525/6530/6531
6620/6621
- iPhone
4/4S
- Nokia
100/105/130/301
100/105/130/301
1110i
1208
3310 (modeller lanserade före 2018)
3720
6310
C2-01
- Samsung
Xcover 271
Xcover 550
GT-E1150
GT-E1200
GT-E1080
GT-S5610
Galaxy Trend Plus
- Huawei
F616
F617
F656
F685
FC612E
- Sony Ericsson
J108i
- Catepillar
CAT B30Är du osäker - kontakta tillverkaren eller återförsäljaren av mobilen.
-
Vill du aktivera 4G-samtal kan du följa våra guider här.
Observera att 4G-samtal ska aktiveras automatiskt med den senaste programvaruversionen.
Mer om VoLTE – mobilsamtal med 4G -
Varje år ökar datatrafiken med 30–40 procent, och över 96 procent av all data går i dag över 4G. För att du ska få den bästa upplevelsen även i framtiden behöver vi öka kapaciteten på 4G och 5G, vilket innebär att vi behöver använda frekvenserna som idag används för 3G. Det som kommer att ske med 3G-nätet är en utfasning under en längre tid, inte en nedsläckning. Detta sker i hela Sverige och hos samtliga operatörer. Det sker även i stora delar av resten av världen.
När vi ersätter 3G-nätet med 4G och 5G kan de som använder dagens 3G-nät för samtal eller data påverkas. Det gäller bland annat de med äldre 3G-utrustning och de som inte kan aktivera 4G-samtal.
-
2G-nätet släcks i slutet av 2025. Frekvenserna som används för 2G kommer även att nyttjas av det uppgraderade 4G- och det nya 5G-nätet. All utrustning som uteslutande använder 2G måste därför uppgraderas till utrustning som stödjer 4G eller 5G senast i slutet av 2025.
Vi gör plats för 5G – framtidens mobilnät
Vi bygger successivt ut 4G och 5G-nätet för alla våra kunder över hela landet och en majoritet av befolkningen har nu tillgång till 5G.
5G ger dig bättre kapacitet och hastighet över mobilnätet och tillgång till helt nya produkter och tjänster. Vi får möjlighet att uppgradera och utveckla nya, viktiga hälso- och välfärdstjänster samt vidareutveckla smarta städer med bland annat säkrare trafikplanering och uppkopplade byggnader.