Vi förnyar mobilnätet – och säger tack och adjö till 2G och 3G

3G-nätet fasas ut i kontrollerad takt, samtidigt som vi rustar upp 4G och bygger ut 5G. 2G-nätet kommer att stängas ned i slutet av 2025. Det innebär att äldre mobiltelefoner och annan utrustning som inte stödjer 4G och 5G behöver bytas till nyare modeller.

Innan nätmoderniseringen är klar kommer vi att, så långt det är möjligt, fasa ut 3G där det finns annan bra uppkoppling så det ska bli så lite påverkan som möjligt. Detta sker kontinuerligt över hela landet. På några platser kan det under en begränsad tid tyvärr bli något sämre täckning. 

Om du vet att du använder teknik som bara fungerar med 2G eller 3G är det dags att se över din hårdvara, till exempel mobiltelefoner, routrar, larm och repeatrar. Ta gärna kontakt med oss så hjälper vi dig att hitta rätt. 

Varför stängs 2G och 3G? 


Samtliga operatörers frekvenstillstånd som används för 2G och 3G upphör sista december 2025. Därför ska utfasningen av 3G och avvecklingen av 2G vara slutförd i slutet av 2025. Från 2026 och framåt kommer tillgängliga frekvenser att användas för det uppgraderade 4G-nätet och det nya 5G-nätet.
 

Vad betyder utfasningen av 2G och 3G för dig? 


Förändringen innebär att äldre mobiltelefoner och annan utrustning som saknar stöd för 4G och 5G behöver bytas till nyare modeller. Modeller som enbart fungerar med 2G eller 3G kommer att vara obrukbara efter 2025 och redan nu, i takt med att 3G fasas ut, kan täckningen för dessa vara sämre.
 

  • För dig som har en äldre 3G-mobil 
    Äldre 3G-mobiler har i de flesta fall stöd för 2G. Så länge 2G-nätet är i drift (till slutet av 2025) kommer du att kunna ringa samtal. 2G-nätet kan dock inte erbjuda tillräckligt höga datahastigheter för traditionell surf. För att använda din mobil till att surfa behöver du en nyare mobil med stöd för 4G och 5G. Se listan nedan över äldre 3G-mobiler. 

  • 4G-samtal (VoLTE) måste vara aktiverat 
    För att kunna ringa samtal via 4G-nätet måste du aktivera 4G-samtal på din mobil. Uppdatera telefonen med den senaste programvaran så aktiveras 4G-samtal automatiskt eller läs under frågor och svar hur du kontrollerar om det redan är aktiverat. 
  • Mobiler som saknar stöd för 4G-samtal 
    3G- eller 4G-mobiler som saknar stöd för 4G-samtal kommer inte att kunna ringa samtal via 4G-nätet. För att ringa ett samtal kommer din telefon istället att använda 2G-nätet fram till slutet av 2025, efter det behöver du byta telefon för att kunna ringa.  

  • För dig som har annan utrustning med SIM-kort 
    Tänk på att avvecklingen även kan påverka annan utrustning med sim-kort. Det kan vara allt från larm, trådlösa kameror och andra uppkopplade enheter. Om enheterna endast har stöd för 3G måste de bytas ut till modernare utrustning med stöd för 4G och/eller 5G. Utrustning med SIM-kort som fungerar med 2G fortsätter att fungera till 2025. Är du på väg att köpa ny utrustning rekommenderar vi att du redan nu investerar i ny framtidssäker teknik, dvs med stöd för 4G och/eller 5G. 

Om du fortfarande är osäker på om du påverkas kan du ringa oss på 020–222 222 eller besöka närmaste Telenor-butik så hjälper vi dig gärna. 

Se vårt utbud av mobiler > 

Frågor och svar

  • Vill du aktivera 4G-samtal (kallas även VoLTE, vilket står för Voice over LTE)?  Följ våra guider på hur du aktiverar 4G-samtal här.

    Observera att 4G-samtal ska aktiveras automatiskt med den senaste programvaruversionen. 

    Mer om VoLTE – mobilsamtal med 4G

  • Varje år ökar datatrafiken med 30–40 procent, och över 96 procent av all data går i dag över 4G. För att du ska få den bästa upplevelsen även i framtiden behöver vi öka kapaciteten på 4G och 5G, vilket innebär att vi behöver använda frekvenserna som idag används för 3G. Det som kommer att ske med 3G-nätet är en utfasning under en längre tid, inte en nedsläckning.   

    När vi ersätter 3G-nätet med 4G och 5G-teknik kan de som använder dagens 3G-nät för samtal eller data påverkas. Det gäller bland annat de med äldre 3G-utrustning och de som inte kan aktivera 4G-samtal. 

  • Planen är att släcka ned 2G-nätet i slutet av 2025. Frekvenserna som används för 2G kommer även att nyttjas av det uppgraderade 4G- och det nya 5G-nätet. All utrustning som uteslutande använder 2G måste därför uppgraderas till utrustning som stödjer 4G eller 5G senast i slutet av 2025. 

Vi gör plats för 5G – framtidens mobilnät 


Vi bygger successivt ut 4G och 5G-nätet för alla våra kunder över hela landet och de flesta kommer att kunna surfa med 5G under 2023. De avslutande delarna av nätmoderniseringen fortsätter in i 2024.
 

5G kommer att ge dig bättre kapacitet och hastighet över mobilnätet och tillgång till helt nya produkter och tjänster. Vi får möjlighet att uppgradera och utveckla nya, viktiga hälso- och välfärdstjänster samt vidareutveckla smarta städer med bland annat säkrare trafikplanering och uppkopplade byggnader. 

 

Läs mer

Läs mer på TechSveriges hemsida här.

Läs mer på PTS hemsida här.