Vi förnyar mobilnätet – och säger tack och adjö till 3G

3G-nätet, som har varit i drift sedan början av 2000-talet, ska fasas ut i kontrollerad takt, samtidigt som vi rustar upp 4G och bygger ut 5G. Vi har redan påbörjat utfasningen av befintlig 3G på ställen där vi täcker upp med 4G. Innan slutet av 2025, då våra licenser för 3G går ut, kommer all befintlig 3G som teknik att vara avvecklad.

Vad betyder det här för dig?

Förändringen kan innebära att äldre mobiltelefoner och annan utrustning som inte stödjer 4G och 5G behöver bytas till nyare modeller, för att uppnå samma eller bättre funktion som med 3G. Om du inte byter kan det innebära att mobilen eller utrustningen inte kan användas längre. Läs nedan hur just du kan komma att påverkas av nedstängningen av 3G nätet.

Hur påverkas du?

  • För dig som har en äldre 3G-mobil
    Äldre 3G-mobiler har i de flesta fall stöd för 2G. Så länge 2G-nätet är i drift kommer du att kunna ringa samtal med något försämrad ljudkvalitet. 2G-nätet kan dock inte erbjuda tillräckligt höga datahastigheter för traditionell surf. För att använda din mobil för att surfa behöver du en nyare mobil med stöd för 4G. Se listan nedan över äldre 3G-mobiler.
  • 4G-samtal (VoLTE) måste vara aktiverat
    För att kunna ringa samtal via 4G-nätet måste du aktivera 4G-samtal på din mobil. Uppdatera telefonen med den senaste programvaran så aktiveras 4G-samtal automatiskt eller läs under frågor och svar hur du kontrollerar om det redan är aktiverat.
  • Mobiler som inte stödjer 4G-samtal
    3G- eller 4G-mobiler som inte stödjer 4G-samtal kommer inte att kunna ringa samtal via 4G-nätet. För att ringa ett samtal kommer din telefon istället att använda 2G-nätverket, vilket gör att det kan ta upp till 15 sekunder från det du trycker på "ring" tills det börjar ringa hos mottagaren.
  • För dig som har annan utrustning med SIM-kort
    Tänk på att denna nedsläckning även kan påverka annan utrustning med sim-kort. Det kan vara allt från  larm, trådlösa kameror och andra uppkopplade enheter. Om dessa endast har stöd för 3G måste de bytas ut till modernare utrustning som stödjer 4G och/eller 5G.

 

Om du fortfarande är osäker på om detta gäller dig kan du ringa oss på 020–222 222 eller besöka närmaste Telenor-butik så hjälper vi dig gärna.

Se vårt utbud av mobiler >

Frågor och svar

  • De allra flesta mobiler med tryckknappar är 3G-mobiler, men inte alla. Om du är osäker, kom in till en av våra Telenor-butiker så hjälper vi dig.

    Exempel på äldre mobiler/tablets/modem/routrar som saknar 4G-stöd:

    Doro:

    Doro 1360/1370/2424/5030/5516/6030/6040/66520/6620/7010/7030

    Doro PhoneEasy 507/509/520X/530X/540X/608/609/615/624

     

    Apple:

    iPhone 4/4S

    iPad 2

     

    Samsung:

    Xcover 271 och 550

    Galaxy, Trend Plus

    GT-E1150

     

    Huawei:

    B315s-22/B683/E367/E398/F656/F685/FC612E

     

    Nokia:

    105/301/C2-01/3310 3G/3310 DS/3310 2017

     

    Motorola:

    Moto E6s

     

    Övriga:

    SonyEricsson J108i

  • 4G-samtal ska aktiveras automatiskt med den senaste programvaruversionen. Om du vill vara säker på att den är aktiverad kan du göra följande:

     

    5G iPhone (från iPhone 12):

    4G-samtal är default aktivt och du som kund kan inte avaktivera den funktionen.

    4G iPhone:

    Inställningar - Mobilnät – MOBILABONNEMANG (Välj det som är ’På’) - Röst och data à VoLTE

    Samsung:

    Inställningar - Anslutning – Mobilnätverk à LTE-röstsamtal SIM x

    Sony:

    Inställningar – Nätverk och internet - Mobilnätverk à 4G-samtal

    OnePlus:

    Inställningar – Wi-Fi och nätverk – SIM och nätverk – SIM 1 (aktivt SIM) à VoLTE

  • Varje år ökar datatrafiken med 30–40 procent, och över 96 procent av all data går i dag över 4G. För att du ska få den bästa upplevelsen även i framtiden behöver vi öka kapaciteten på 4G och 5G, vilket innebär att vi behöver använda frekvenserna som idag används för 3G.

    När vi ersätter 3G-nätet med 4G och 5G-teknik kan de som använder dagens 3G-nät för samtal eller data påverkas. Det gäller bland annat de med äldre 3G-utrustning och de som inte kan aktivera 4G-samtal.

     

  • Planen är att stänga av 2G-nätet senast 2025. Frekvenserna som används för 2G kommer även de att istället nyttjas av det uppgraderade 4G- och det nya 5G-nätet. All utrustning som uteslutande använder 2G måste därför uppgraderas till utrustning som stödjer 4G eller 5G senast 2025. 

Genom att fasa ut 3G gör vi plats för 5G – framtidens mobilnät

Vi bygger successivt ut 5G-nätet för alla våra kunder över hela landet. Innan utgången av 2023 ska 99 procent av invånarna ha tillgång till 5G.  

5G kommer inte bara att ge dig bättre kapacitet och hastighet över mobilnätet, utan också tillgång till helt nya produkter och tjänster. Vi får möjlighet att uppgradera och utveckla nya, viktiga hälso- och välfärdstjänster samt vidareutveckla smarta städer med bland annat säkrare trafikplanering och uppkopplade byggnader.

2G-nätet kommer också att stängas

Samtliga operatörers frekvenstillstånd för 2G upphör sista december 2025. Tills dess behöver all 2G vara utfasad. Frekvenserna kommer att användas för det uppgraderade 4G-nätet och det nya 5G-nätet. Utrustning som uteslutande använder 2G måste därför uppgraderas till utrustning som stödjer 4G eller 5G senast 2025. 

 

Läs mer

Läs mer i IT & telekomföretagens informationsskrift “Dags att förbereda Sverige för övergången från 2G och 3G” > Läs mer här

 

5G! Från och med nu kan allt hända.

Följ med oss på resan mot oändliga möjligheter och upptäck vad 5G kan komma att innebära för dig.