1. Du får ett bluff-sms
Du får ett sms med Telenor som avsändare. Är du kund och har fått tidigare sms från oss hamnar det i samma sms-tråd för att göra det ännu svårare att genomskåda. Enligt meddelandet har du beställt abonnemang, telefon eller något annat. Har du frågor kan du ringa ett nummer.
Får du ett liknande sms — kontrollera vart numret går. Går det verkligen till, i det här fallet, Telenors kundservice? Det är bra att vara misstänksam och titta på företagets webbsida genom att själv skriva in adressen i webbläsaren för att kolla numret till företaget.
Här hittar du information om vilka nummer Telenor använder sig av >
2. Kundservice påstår att du antagligen har blivit utsatt för en ID-kapning
Eftersom att man luras att tro att numret kommer från Telenor kanske du ringer upp. Du hamnar i en kö och när du till slut kommer fram svarar någon "Välkommen till Telenor" och en trevlig person utger sig för att jobba på Telenors kundtjänst. I samtalet får du veta att du antagligen har blivit utsatt för en ID-kapning och erbjuds hjälp. De kopplar dig vidare, ibland hävdar de att det är till Telenors säkerhetsavdelning, ibland till din banks säkerhetsavdelning. Här tar nästa bedragare i kedjan över och spelar förstående.
3. Bedragarna ber dig ladda ner en app och logga in med BankID
Personen på "banken" bekräftar att du har blivit av med pengar men erbjuder sig att hjälpa till, exempelvis genom att du laddar ner en app (som utan att du vet det kan fjärrstyra datorn/telefonen) samt loggar in med BankID. De erbjuder sig att göra polisanmälan åt dig och säger sedan att "polisen kommer att ringa i morgon. De ringer från dolt nummer, så det är viktigt att du svarar".
Dagen efter ringer "polisen" upp och bekräftar bedrägeriet och be dig än en gång att logga in med BankID. Vid varje tillfälle du loggar in med BankID tar bedragarna pengar från dina konton.
Eftersom vi på Telenor och andra har gått ut och varnat för att logga in med BankID när du blir uppringd, har bedragarna justerat sina metoder och ser nu till att den som är utsatt själv ringer upp. Detta är ett ovanligt utstuderat bedrägeri som är svårt att genomskåda och vi ser att även personer som är vaksamma har drabbats.
Metoderna förändras och justeras för att lura så många som möjligt. Det är en del av en kriminell industri och det är fler än Telenors varumärke som används. Förr kunde man se på bedragarnas kommunikation att det kunde vara konstiga mejladresser eller dåligt språk, men bedragarna blir allt skickligare.
Vid kontakt med Telenors rätta kundtjänst blir du ombedd att logga in med BankID för att vi ska veta att vi pratar med rätt person när vi ska se dina tjänster. I appen står då att du identifierar dig mot Telenor.
Tips för att skydda dig:
- Ring aldrig till telefonnummer i sms om du inte är helt säker på att avsändaren är vem denna utger sig för att vara. Sök istället upp företagets kontaktuppgifter, de finns ofta på företagets webbplats.
- Klicka bara på länkar där du är säker på avsändaren och syftet. Om du råkar klicka på länken ska du aldrig lämna ut dina person- eller bankuppgifter.
- Använd aldrig BankID på uppmaning av någon annan, utan bara om du har initierat kontakten. Läs alltid noggrant de texter som visas i BankID appen.
Relaterade artiklar:
Uppger sig för att vara Telenor
Just nu pågår bedrägeriförsök där kriminella utger sig för att vara Telenor. Genom att kopiera vår kommunikation försöker de få personer att ringa upp en falsk kundservice.
Hjälp oss att motverka spam
En del i Telenors arbete mot bedrägerier är att rapportera bluff-sms så att de inte når fram till våra abonnenter. Om du ser ett sms som ser misstänksamt ut kan du vidarebefordra meddelandet till 7726.
På så sätt får vi information om innehållet i sms:et samt om många är drabbade. Vi kan även hindra att det skickas till fler personer. Numret fungerar hos alla svenska operatörer.