Allt om hur du betalar fakturan

Att betala fakturor är inte det roligaste i livet, men det måste göras ändå. Här hittar du allt du behöver veta för att göra betalningarna så smidiga som möjligt!

När och var?

  • Den första fakturan du får när du blir kund hos oss landar i din brevlåda. I din fysiska brevlåda om du skaffat mobilabonnemang, och i din digitala, alltså Kivra*, om du skaffat bredband eller tv. 

  • Fakturorna skapas i början av månaden, och finns i Mitt Telenor senast den 8:e varje månad.

  • Fakturan ska vara betald i slutet av månaden, exakt datum står på fakturan. Tänk på att bankerna behöver lite tid på sig för att hantera betalningen, så gör den i god tid, speciellt om det är helger (till exempel jul eller påsk) innan.

* är du inte ansluten till Kivra får du en pappersfaktura i din fysiska brevlåda.

Du bestämmer hur!

När din första fakturan har landat i din brevlåda (digital eller fysisk) är det dags att fundera på hur du vill betala i fortsättningen. 

  • Vill du slippa bry dig om när fakturan ska vara betald? Då skaffar du autogiro. Det innebär att fakturabeloppet dras från ditt konto på rätt datum. Det enda du behöver bry dig om är att se till att det finns pengar på kontot. Läs mer om autogiro
  • Vill du ha lite mer koll? E-faktura är din vän. Den kommer i din internetbank och du måste godkänna den innan den betalas. Läs mer om  e-faktura
  • Älskar du att swisha? Då väljer du såklart att betala din faktura med Swish i appen Mitt Telenor.
    Läs mer om Swish

Osäker?

Är du osäker på om fakturan är betald eller inte? Det kollar du i din internetbank. Är beloppet draget från ditt konto är fakturan betald. 

Efter några dagar markeras fakturan som betald även i våra system, vilket du ser i Mitt Telenor. 

Får du massa fakturor från oss?

Om du får mer än en faktura i månaden från Telenor beror det på att du har flera tjänster från oss. Har du både mobilabonnemang och bredband eller tv får du två fakturor. Har du dessutom ett företagsabonnemang hos oss som du betalar själv blir det ännu fler.

Konstigt belopp?

Fakturabeloppet kan ändras från månad till månad, och det kan bero på massa olika saker, men det vanligaste är att du har köpt något eller ändrat något i ditt abonnemang. Allt som ingår i beloppet står på fakturan, så titta på den om du undrar vad det är som gör att beloppet är högre eller lägre. 

Läs mer

Vanliga frågor om faktura

  • De vanligaste orsakerna till problem med att skaffa autogiro är:

    • Fel kundnummer (kallas även betalarnummer) 
      Ditt kundnummer hittar du på fakturan. Fakturorna hittar du i Mitt Telenor
    • Du har redan ansökt om autogiro
      Det finns ett autogiro hos banken sedan tidigare.
    • Bankgironumret stämmer inte
      Rätt nummer är 5572-4959 
    • Flera kundnummer/betalarnummer
      Om du har både mobiltelefoni och bredband eller tv hos oss har du två kundnummer och får två fakturor. Det innebär att du måste ansöka om autogiro för båda, om det är det du vill ha.

    Läs mer om autogiro

  • Du väljer själv hur du vill betala din faktura från oss. Här hittar du information om vilka betalsätt som finns, och hur du gör för att byta.

    Betala med e-faktura

    Betala med autogiro

    Betala mobilfakturan med Swish

    Få tv- och bredbandsfakturan i Kivra

    Byte av bank och betalansvarig

  • Det är kan du läsa om på vår sida om autogiro

  • I appen Mitt Telenor kan du se hur du betalar dina kommande fakturor. Klicka på fakturor, sen på obetalda fakturor och längst ner ser du ditt betalsätt.

    Tänk på att om du har både mobiltelefoni och bredband eller tv från oss så har du två kundnummer och får två fakturor. Det innebär att du måste göra en ansökan för varje kundnummer.

    Autogiro

    När det gäller att se om en autogiro-ansökan gått igenom är det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar. 

    E‑faktura

    För e‑faktura så ser du direkt i din internetbank att allting är okej. Tänk på att du inte kan se själva e‑fakturan förrän vi har skickat den till din bank. Det gör vi en gång per månad. 

    Om du får en pappersfaktura ändå...

    ...så behöver det inte betyda att något har blivit fel. Beroende på när du skaffar autogiro eller e‑faktura kan det nämligen bli så att en till pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om autogiro eller e‑faktura hinner hanteras av banken. 

  • Logga in i Mitt Telenor för att se nya och gamla fakturor.

    I Mitt Telenor hittar du även

    • Betalstatus
    • När nästa faktura skickas ut
    • Hur du betalar (till exempel med autogiro eller e-faktura)
    Mitt Telenor finns både här på webben, och som app för dig som har mobilabonnemang hos oss. 


    Kan du inte se dina fakturor i Mitt Telenor?

    Det beror förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare till ditt abonnemang. 

    Har du e‑faktura?

    Då kan du även se dina fakturor i din internetbank. 

  • För att ta reda på om vi har mottagit betalningen av din faktura loggar du in i Mitt Telenor. Informationen du ser där är samma som vi har tillgång till. Vi kan alltså inte se om fakturan är betald innan du kan se det själv.

    I Mitt Telenor ser du dina fakturor uppdelade utifrån om de är obetalda eller betalda. Du som har mobilabonnemang kan även se dina kommande kostnader. 

    Mitt Telenor finns även som app för dig som har mobilabonnemang.

     

    Står fakturan som obetald eller förfallen trots att du har betalat kan du läsa mer här.

     

  • Har du abonnemang hos oss och vill ändra din fakturaadress ber vi dig att kontakta oss genom att klicka här.

  • Fakturabeloppet kan ändras från månad till månad, och det kan bero på massa olika saker, men det vanligaste är att du har köpt något eller ändrat något i ditt abonnemang. Eller helt enkelt köpt ett nytt abonnemang, eftersom den första fakturan oftast är högre än de nästkommande.

    Läs allt om oväntat eller högt fakturabelopp här

  • Nej. Eftersom du är ansluten till autogiro så betalas din faktura automatiskt varje månad. Därför finns det ingen anledning att betala den med Swish.

    Fått en påminnelse?
    Om det skulle vara för lite pengar på kontot när autogirobetalningen dras och du får en betalningspåminnelse så kan du använda Swish för att betala påminnelsen

  • Det beror på om du har e-faktura eller autogiro. 

    E-faktura
    Om du har e-faktura och vill ändra vilket datum som fakturan betalas gör du det i din internetbank. Du gör det samtidigt som du godkänner att fakturan ska betalas. Men tänk på att fakturan ska vara betalad senast på förfallodatumet.

    Autogiro
    Har du autogiro kan du inte byta betaldatum på din faktura.

  • Mobiltelefoni och mobilt bredband 

    Du börjar betala för abonnemanget när du aktiverar det (antingen genom att aktivera ett e-sim eller genom att sätta in ett sim-kortet i mobilen eller surfplattan). Dagarna som är kvar den månaden samt dagarna för nästkommande månad hamnar på din första faktura.

    Bredband, tv eller hemtelefoni via bredband

    Bredband via fiber: Du börjar betala när bredbandet är aktiverat eller automatiskt sju dagar efter din beställning.

    Bredband via telefonjacket: Du börjar betala när bredbandet är inkopplat.

    Tv: Du börjar betala fem dagar efter att du har beställt ett tv-paket hos oss.

    Hemtelefoni via bredband: Du börjar betala när bredbandet är inkopplat, när ditt telefonnummer har flyttats till Telenor eller sju dagar efter din beställning om du valt ett nytt nummer och inte aktiverat det.

    Tänk på att din första faktura täcker abonnemangsavgifter för två månader i förskott. 

  • Du ska betala till 5572-4959, betalningsmottagare är Telenor. Fler detaljer som ocr-nummer, förfallodatum och belopp hittar du på Mitt Telenor.

  • Det är kostnader som inte ingår i ditt abonnemang, exempelvis om du ringer ett betalsamtal.

  • Bankgironummer: 5572-4959
    Betalningsmottagare: Telenor

    Vi har inget plusgiro. 

  • IBAN: SE4195000099603415949043 

    BIC: NDEASESS

    IBAN och BIC krävs för att göra betalningar till oss från utlandet. BIC står för ”Business Identifier Code” och kallades tidigare för ”SWIFT-adress” eller ”SWIFT code”.

    Är du företagskund? Då hittar du rätt IBAN och BIC här

  • Summan som du har betalat extra läggs som ett tillgodohavande. Vi betalar alltså inte tillbaka pengarna automatiskt, men kontakta oss så fixar vi det!

  • Det kommer minst en faktura till efter att du har sagt upp ditt abonnemang, och i vissa fall två. Exempel: Du ringer och säger upp ditt abonnemang i januari och har en månads uppsägningstid. Då får du din slutfaktura i februari. Slutfakturan innehåller eventuella rörliga kostnader, som alltid faktureras i efterhand. Och om du har en delbetalning på en mobiltelefon betalas den som en klumpsumma på sista fakturan.

    Under din uppsägningstid kan du fortfarande använda ditt abonnemang. Eventuella rörliga kostnader som inte hinner komma med på februari-fakturan kan komma på en sista faktura i mars, det vill säga en månad efter att du slutat vara kund hos oss.

  • Om du inte kan se dina fakturor i Mitt Telenor beror det förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare av ditt abonnemang i Mitt Telenor. 

  • Står din faktura som obetald eller förfallen trots att du har betalat? Kolla det här:

    • Har du nyss betalat?
      Det kan ta någon vardag innan betalningen har registrerats i våra system. 
    • Har pengarna dragits från kontot?
      Om fakturan fortfarande ligger som obetald efter några dagar loggar du in på din bank och kollar om pengarna dragits från kontot eller att e-fakturan är godkänd.
    • Rätt betaluppgifter?
      Dubbelkolla att du angivit rätt OCR-nummer, bank- eller postgiro. Betaluppgifterna hittar du i Mitt Telenor.
    • Har du e‑faktura?
      Glöm inte att du måste godkänna betalningen i din internetbank för att den ska genomföras. 
    • Vad står det för förfallodatum?
      Kanske är den obetalda fakturan en ny faktura som inte ska vara betald ännu?