Autogiro

Med autogiro dras summan automatiskt från ditt bankkonto varje månad, och du slipper fakturaavgift. Du ansöker om autogiro i din internetbank.

Så här skaffar du autogiro - steg för steg

1. Logga in i din internetbank

Börja med att logga in på din internetbank. För att göra det enklare för dig har vi samlat länkar till de vanligaste bankerna här nedanför. 

Har du ingen internetbank? Kontakta din bank så kan de hjälpa dig.

2. Sök upp autogirofunktionen

Förmodligen finns den under en rubrik som heter något i stil med "Betalningar".

3. Ange våra och dina uppgifter

Följ instruktionerna hos din bank och ange de uppgifter de efterfrågar.

Betalningsmottagare: Telenor Sverige AB
Bankgironummer: 5572-4959

Du kan också välja att söka upp betalningsmottagare.

4. Ange dina uppgifter

Följ instruktionerna hos din bank och ange de uppgifter de efterfrågar.

5. Signera

Har du inte BankID? Då kan du använda din bankdosa istället. Läs mer

Sedan är du klar med din del!

Tänk på att det inte är säkert att din autogiroansökan hinner godkännas innan nästa faktura skickas ut. Så bli inte förvånad om du hinner få en faktura på det gamla sättet innan ansökan går igenom.

Bra att veta om autogiro

  • Dras samma datum varje månad
    Autogirodragningen sker den 28:e varje månad. Infaller datumet på en helgdag, dras pengarna föregående arbetsdag.

  • Vi använder inte blanketter längre
    Tidigare var man tvungen att ha en blankett för att ansöka om autogiro, men nu ansöker man i sin internetbank.

  • Har du både mobiltelefoni och bredband eller tv hos oss?
    I så fall har du två kundnummer och får två fakturor, vilket innebär att du måste ansöka om autogiro för båda, om det är det du vill ha.

  • Det kan hända att du får en pappersfaktura ändå
    Beroende på när du skaffar autogiro kan det bli så att en pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om autogiro har hanteras av banken. I så fall ska pappersfakturan betalas. Är du ny kund hos oss kan du inte skaffa autogiro förrän du fått din första faktura.

Frågor och svar om autogiro

  • I appen Mitt Telenor kan du se hur du betalar dina kommande fakturor. Klicka på fakturor, sen på obetalda fakturor och längst ner ser du ditt betalsätt.

    Tänk på att om du har både mobiltelefoni och bredband eller tv från oss så har du två kundnummer och får två fakturor. Det innebär att du måste göra en ansökan för varje kundnummer.

    Autogiro

    När det gäller att se om en autogiro-ansökan gått igenom är det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar. 

    E‑faktura

    För e‑faktura så ser du direkt i din internetbank att allting är okej. Tänk på att du inte kan se själva e‑fakturan förrän vi har skickat den till din bank. Det gör vi en gång per månad. 

    Om du får en pappersfaktura ändå...

    ...så behöver det inte betyda att något har blivit fel. Beroende på när du skaffar autogiro eller e‑faktura kan det nämligen bli så att en till pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om autogiro eller e‑faktura hinner hanteras av banken. 

  • De vanligaste orsakerna till problem med att skaffa autogiro är:

    • Fel kundnummer (kallas även betalarnummer) 
      Ditt kundnummer hittar du på fakturan. Fakturorna hittar du i Mitt Telenor
    • Du har redan ansökt om autogiro
      Det finns ett autogiro hos banken sedan tidigare.
    • Bankgironumret stämmer inte
      Rätt nummer är 5572-4959 
    • Flera kundnummer/betalarnummer
      Om du har både mobiltelefoni och bredband eller tv hos oss har du två kundnummer och får två fakturor. Det innebär att du måste ansöka om autogiro för båda, om det är det du vill ha.

    Läs mer om autogiro

  • Du kan enkelt ansöka om autogiro eller e-faktura via din internetbank genom att använda din bankdosa. De uppgifter som behövs för att ansöka hittar du på din pappersfaktura från Telenor.

    Samma uppgifter kan du få från kundservice, men då behöver du identifiera dig. Om du inte har BankID kan du att identifiera dig med hjälp av en personlig kod som du beställer via kundservice på 020-222 222. Koden skickas till din folkbokföringsadress. 

  • Ring oss på 020-222 222 så hjälper vi dig.

  • Nej. Eftersom du är ansluten till autogiro så betalas din faktura automatiskt varje månad. Därför finns det ingen anledning att betala den med Swish.

    Fått en påminnelse?
    Om det skulle vara för lite pengar på kontot när autogirobetalningen dras och du får en betalningspåminnelse så kan du använda Swish för att betala påminnelsen

  • Om det inte finns tillräckligt mycket pengar på kontot när din faktura ska betalas via autogiro kommar du som är mobilkund att få ett sms som påminner dig om att se till att det finns pengar på kontot. Därefter kommer vi att försöka tre gånger till. Försöken görs en gång om dagen tre vardagar efter fakturans förfallodag. 

    Har vi inte kunnat dra pengar då kommer du som är mobilkund att få ett sms från oss med påminnelse om att betala manuellt. Det kan du göra  i Mitt Telenor eller så inväntar du påminnelsen som skickas hem.

  • För att ta reda på om vi har mottagit betalningen av din faktura loggar du in i Mitt Telenor. Informationen du ser där är samma som vi har tillgång till. Vi kan alltså inte se om fakturan är betald innan du kan se det själv.

    I Mitt Telenor ser du dina fakturor uppdelade utifrån om de är obetalda eller betalda. Du som har mobilabonnemang kan även se dina kommande kostnader. 

    Mitt Telenor finns även som app för dig som har mobilabonnemang.

     

    Står fakturan som obetald eller förfallen trots att du har betalat kan du läsa mer här.

     

  • Logga in i Mitt Telenor för att se nya och gamla fakturor.

    I Mitt Telenor hittar du även

    • Betalstatus
    • När nästa faktura skickas ut
    • Hur du betalar (till exempel med autogiro eller e-faktura)
    Mitt Telenor finns både här på webben, och som app för dig som har mobilabonnemang hos oss. 


    Kan du inte se dina fakturor i Mitt Telenor?

    Det beror förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare till ditt abonnemang. 

    Har du e‑faktura?

    Då kan du även se dina fakturor i din internetbank. 

  • Det beror på om du har e-faktura eller autogiro. 

    E-faktura
    Om du har e-faktura och vill ändra vilket datum som fakturan betalas gör du det i din internetbank. Du gör det samtidigt som du godkänner att fakturan ska betalas. Men tänk på att fakturan ska vara betalad senast på förfallodatumet.

    Autogiro
    Har du autogiro kan du inte byta betaldatum på din faktura.

  • Du avslutar autogiro via din bank. Här kan du läsa mer om autogiro

Hitta svaret själv

Sök på det du undrar över. 

Hittade du inte svaret på din fråga?


Ring oss på 020-222 222. 


Öppet vardagar kl 8-18. Teknisk support för bredband, tv och hemtelefoni via bredband har dessutom öppet på vardagar kl 8-21 och på helger kl 10-19.

När du ringer oss behöver du identifiera dig med BankID eller personlig kod.