Hjälp med inloggning

Krånglar det att logga in med Telenor ID? Här får du hjälp med de vanligaste problemen.

Vi har uppdaterat Telenor ID och gjort lösningen ännu säkrare. Uppdateringen innebär att du fortsatt loggar in med lösenord och en engångskod, men istället för att använda ditt telefonnummer använder du nu istället din mejladress. Vi använder även tvåstegsverifiering, vilket betyder att du får en engångskod skickad till din mejladress som du ska använda när du loggar in.

Om du upplever problem med att logga in med Telenor ID har vi sammanställt de vanligaste frågorna och svaren nedan.

Vanliga frågor om inloggning

  • Det går inte längre logga in med Telenor ID med ditt telefonnummer. Du kan
    endast logga in med hjälp av din mejladress. Har du Telenor ID sedan tidigare så ska din mejladress redan vara registrerad.

  • Anledningen till det här meddelande är troligtvis att ditt telefonnummer är kopplat till en annan mejladress än den du försöker använda när du loggat in.

    Kvarstår problemet ber vi dig att kontakta kundservice för att få hjälp.

  • Du skapar ett nytt lösenord genom att klicka på ”Logga in med Telenor ID” och sedan på "Byt lösenord". Om du står som ägare för abonnemanget (betalansvarig) kan du alltid logga in med BankID.

    • Börja med att kolla mappen för skräpmejl. Ligger mejlet inte där kan du testa att skicka koden igen.
    • Är du företagskund som har registrerat en mejladress från ditt företag, kolla med din IT-avdelning att noreply@signin.telenor.se är white listed.
    • Har du flera mejladresser? Kolla i så fall om mejlet har kommit till någon av dem. 
    • Funkar det fortfarande inte? Kontakta oss så hjälper vi dig.
  • Har du inte längre tillgång till din mejladress ber vi dig att kontakta kundservice.
    Kom ihåg - är du ägare av ett abonnemang (betalansvarig) kan du alltid logga in via BankID.

    • Står du som ägare (betalansvarig) för abonnemanget: säkerställ att du har verifierat dig som ägare på kontot via BankID.
    • Sannolikt har du flera mailadresser kopplade till ditt Telenor ID. Kontakta kundservice för att få hjälp.
  • Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att begära flera bekräftelse - eller återställningskoder på kort tid. Får du detta meddelande ska du vänta en stund innan du försöker igen.

  • Om företaget har en mobiltelefon som delas av flera användare, till exempel funktionstelefoner, behöver ni skapa ett Telenor ID med en gemensam mejladress.

    Förberedelser innan du skapar ett Telenor ID

    • Kontrollera att det finns en gemensam mejladress som kan användas under skapandet av Telenor ID.
    • Säkerställ åtkomst till den gemensamma mejladressen för den som ska skapa Telenor ID.

    Det finns två alternativ:

    •  Ni har redan en mejlklient med en gemensam mejladress på er funktionstelefon, exempelvis Outlook eller Gmail.
    • Begär åtkomst till mejlkontot via central IT-avdelning.

    Gör så här för att skapa ett Telenor ID med en gemensam mejladress:

    Gå till Mitt Företag och klicka på Skapa konto.

    1. Klicka på Skapa konto med Telenor ID.
    2. Ange en gemensam mejladress.
    3. Ange engångskoden som har skickats till er gemensamma mejladress.
    4. Välj ett gemensamt lösenord och upprepa.
    5. När du är inloggad hamnar du på sidan "Kom igång med Mitt Företag". Ange telefonens mobil­nummer i rutan med texten Lägg till ditt abonnemang och följ sedan instruktionerna.
    6. Nu är det klart! Ert gemensamma Telenor ID har skapats och mobilnumret är nu kopplat till Telenor One X växel.
    7. Dela lösenordet på valfritt sätt med de som använder funktionstelefonen.
  • För att avsluta ditt Telenor ID-konto behöver du logga in i Mitt Telenor eller Mitt Företag. När du har loggat in klickar du på Min Profil och därefter Ändra (under rutan Inloggningsuppgifter). Följ sedan instruktionerna för att avsluta ditt konto.

    1. Börja med att byta lösenord till ditt Telenor ID-konto för att säkra att bara du kommer åt det.
    2. Logga ut från alla appar och tjänster du använt ditt Telenor ID för att logga in. Detta gör du genom att:
      - Logga in på Mitt Telenor eller Mitt Företag.
      - När du har loggat in klickar du på Min Profil och därefter Ändra (underrutan Inloggningsuppgifter).
      - Logga ut från samtliga tjänster, appar och webbläsare genom att trycka på Logga ut under respektive app/tjänst.

Hitta svaret själv

Sök på det du undrar över. 

Hittade du inte svaret på din fråga?


Kontakta kundservice. 


Öppet vardagar kl 8-18. Teknisk support för bredband, tv och hemtelefoni via bredband har dessutom öppet på vardagar kl 8-18 och på lördagar 10-17.

När du ringer oss behöver du identifiera dig med BankID eller personlig kod.