Vad som påverkar mottagning och hastighet

Det finns många faktorer som kan påverka vilken täckning du har och hur snabbt du kan surfa.

De största faktorerna är tillfälliga driftstörningar och vilken typ av nät som finns där du befinner dig. Men det finns andra, mindre faktorer som också påverkar. 

Vilken mobil och vilka tillbehör du använder

Nya mobiltelefoner kan ta emot fler frekvenser från en mobil signal än en äldre, vilket i sin tur ger bättre täckning. Och vissa mobilskal dämpar signalerna, vilket ger sämre täckning. Om du använder handsfree (det vill säga en sladd med hörlurar och mikrofon) och lägger mobilen på till exempel ett bord istället för att hålla den i handen eller ha den i en ficka, kan mottagningen förbättras.

Vilken mobiloperatör du har

Vilken operatör du har kan påverka din täckning, eftersom alla operatörer har egna områden i mobilnätet (även om de på vissa ställen delar nät med varandra). 

Var du befinner dig

Det är ganska självklart att täckningen påverkas av om du är inomhus eller utomhus. Och vissa husväggar kan verkligen påverka täckningen till det sämre.

Utomhus kan en stor betongbyggnad mellan dig och närmaste sändare försvaga signalen. Det samma gäller om du är omgiven av berg eller träd; då kan radiosignalen ha svårt att komma fram till din mobil. Och ju längre du är från radiomasten, desto svagare blir signalen. 

När du befinner du dig bland en massa andra människor, till exempel i rusningstrafik på väg hem från jobbet eller i ett köpcentrum, kämpar många mobiler samtidigt om att fånga ett begränsat antal signaler.

Vilken surfhastighet kan man förvänta sig?


Ju sämre täckning, desto långsammare går det att surfa. Men vad kan man förvänta sig för surfhastigheter egentligen?

Generellt kan man säga att följande normalhastigheter gäller för de olika näten.

2G: 0,1 – 0,2 Mbit/s
3G: 2 – 10 Mbit/s
4G: 10 – 80 Mbit/s
5G: 100 – 1000 Mbit/s

Detta gäller dock för ideala omständigheter, och som du har kunnat läsa ovan är det många faktorer som kan påverka hastigheten. Tänk också på att om du har ett abonnemang med begränsad surf och det plötsligt går väldigt långsamt att surfa, beror det förmodligen på att din surf är slut. Se hur mycket surf du har kvar i Mitt Företag.

Du kan mäta din hastighet på webbplatsen Bredbandskollen, eller genom att ladda ner deras app. Sök på "Bredbandskollen" i App Store eller på Google Play.

Mitt Företag

Logga in

Chatta eller ring

Kontakta kundtjänst

Boka tid för ditt supportärende

Boka din tid här