Ni frågade och nu har vi svaren! Årets Techday blev en både inspirerande och spännande dag. Och vilken otroligt engagerad publik vi hade – både på plats och som såg eventet online. Vi fick in så många intressanta frågor att vi inte hann ta upp dem alla under själva eventdagen. Nu har Telenors egna Andreas Goding, Anna Sandell, Sara Kebert och Malina Borg Sigg besvarat era frågor och vi har samlat svaren här.
Missade du Telenor Techday 2023 – se eventet här
Andreas Goding, Säkerhetschef på Telenor Sverige, svarar på frågor om säkerhet:
Hur kan Telenor synliggöra och kontinuerligt påvisa vad ni gör för att säkra era system och den data ni förvaltar?
– Telenor är ISO27k1-certifierade och det innebär att vi strukturerat arbetar med att konstant förbättra oss genom att minimera risker. ISO27k1 innebär också att vi genomgår en årlig revision som just säkerställer att vi ständigt förbättrar våra arbetssätt.
Kan man bli för säker? Säkerhetstjänster som ligger i framkant stängs ibland ute av hårda säkerhetskrav. Hur kan man som företag ligga i framkant med ny teknik utan att samtidigt riskera säkerheten?
– Säkerhetsarbete handlar till stor del om att vara medveten om vilka risker du har – vilka du accepterar och vilka du arbetar med för att minska. Det är viktigt är att synliggöra, förstå påverkan och ta medvetna beslut kring risker och sedan utveckla tjänster i en mogen fart.
Jacob Henricsson, Head of IT Strategy and Security på Skanska, sa att skyddet mot Ransomware har blivit bättre. Innebär det att antalet framgångsrika attacker har minskat och var kan jag i sådana fall läsa mer om detta och även hitta statistik?
– Skydd och beredskap kring Ransomware utvecklas ständigt. Ransomware är dock en lukrativ inkomstkälla och ser inte ut att minska. I Sophos årliga ”State of Ransomware”-rapport kan du läsa mer om detta.
En viktig del i mitt företags säkerhetsarbete är att upplysa och öka kunskapen om risker och beteenden till mina medarbetare. Vilka säkerhetsområden tycker ni att man bör prioritera?
– Du har helt rätt i att det är oerhört viktigt att lyfta säkerhetskunskapen hos sina anställda. Var insatser bör sättas in beror både på medarbetarnas nuvarande kunskapsnivå och arbetsuppgifter. Då phishing-kampanjer via mejl ofta är vägen in för hackare skulle jag rekommendera att börja med att utbilda medarbetarna i att känna igen ett phishing-mejl, och vad man skall göra ifall man misstänker att man fått ett sådant.
Sara Kebert, Nätexpert på Telenor Sverige, svarar på frågor om nätverk, 5G och 6G:
När kommer 6G ut på marknaden?
– Det lär dröja några år innan 6G når ut på marknaden. 6G bör man snarare se som en vidareutveckling av 5G. Det stora tekniksprånget gör vi redan med nu 5G, så det är ingen vits att vänta.
Stängs GSM 2025 ned som planerat och kommer detta att frigöra spektrum som kan användas för annat – i sådana fall vad?
– Med all sannolikhet stänger vi ner GSM i slutet av 2025. Det spektrum GSM använder idag passar ypperligt för både 4G och 5G, och det kommer att vara ett välkommet kapacitetstillskott för mobilt bredband och IoT framöver.
Hur ser ni på satellitnätverk – kan det få en bredare användning?
– Satellitnätverk är ett fantastiskt komplement där annan täckning inte finns, till exempel ute till havs eller på andra otillgängliga platser där mobilnät saknas. Via roaming kan du mot extra avgifter nyttja vissa satellitnätverk från din vanliga mobil och det kommer säkert fler möjligheter att kombinera näten i framtiden.
Malina Borg Sigg, Strategic Product Manager Edge & Mobile Private Networks på Telenor Sverige, svarar på frågor om framtidens teknik:
Vilken roll kommer 6G och 7G att ha i framtidens AI?
– 5G kommer öppna upp för mer digitalisering och nya typer av sätt att kommunicera på. För att förbättra innovationer och monitorering av många uppkopplade enheter kan AI och ML (maskininlärning) användas som ett verktyg. Skillnaden mellan 2G-4G och 5G-XG är att plattformen för datainsamling och analys blir integrerad med nätet. Detta ger AI- och ML-modellerna snabbare respons, de kan inhämta mer data från ett större ekosystem och låga svarstider. 6G och 7G kommer att ge större möjligheter och mer potential att använda AI, vilket också gör det otroligt viktigt att regelverk följer med så att vi skyddar oss mot till exempel främmande makter och varje användares rätt till integritet.
Anna Sandell, Bedrägerichef på Telenor Sverige, svarar på frågor om säkerhet:
SMS-bedrägerier mot äldre ökar lavinartat eftersom många av dem inte har hängt med i den snabba digitaliseringen. Vad kan telekomföretagen göra för att skydda dessa personer?
– Medvetenhet är viktigt och det kan vi alla hjälpas åt med. Det kan vara att prata med äldre personer i vår omgivning och informera dem om att inte klicka på länkar, aldrig lita på avsändare som visas, att aldrig lämna ut kontouppgifter eller föra över pengar på uppmaning. På exempelvis sakerhetskollen.se finns bra information man kan titta på tillsammans. Som operatör arbetar vi hela tiden med att hitta och stoppa bluffsamtal och SMS, både med rutiner och nya tekniska lösningar. I dagarna lanserades exempelvis 7726, ett nummer för att rapportera in misstänkta SMS. På så sätt får vi allmänhetens hjälp att snabbt få in nya misstänkta SMS. Läs mer om det här.