E-faktura

När du betalar med e-faktura så slipper du avgiften för pappersfaktura. Samtidigt har du full kontroll över betalningen.

Så här skaffar du e‑faktura

1. Logga in i din bank
Börja med att logga in på din internetbank och lägg till betalningsmottagare för e‑faktura.

2. Ange betalningsuppgifter
Betalningsmottagare: Telenor
Bankgironummer: 5572-4959
Du kan också välja att söka efter betalningsmottagare.

3. Ange dina uppgifter
Följ instruktionerna hos din bank och ange de uppgifter de efterfrågar. Tips!  Ditt kundnummer står på första sidan av din faktura. Fakturan hittar du i Mitt Telenor.

4. Signera. Klart!
Tänk bara på att du inte kan se e-fakturan förrän vi har skickat den till din internetbank. Det gör vi en gång per månad. Om du loggar in i Mitt Telenor så kan du se vilket datum vi kommer att skicka e‑fakturan.

Bra att veta om e-faktura

  • Använd din internetbank
    Det är hos din bank du väljer om du vill betala med e‑faktura, vi på Telenor kan inte hjälpa dig med det. Tänk på att du måste vara ansluten till bankens tjänst för internetbetalning.  

  • Har du både mobiltelefoni och bredband eller tv hos oss?
    I så fall har du två kundnummer och får två fakturor, vilket innebär att du måste ansöka om e-faktura för båda, om det är det du vill ha.

  • Det kan hända att du får en papperfaktura ändå
    Beroende på när du skaffar e-faktura kan det bli så att en pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om e-faktura har hanteras av banken.

Vanliga frågor om e-faktura

  • I appen Mitt Telenor kan du se hur du betalar dina kommande fakturor. Klicka på fakturor, sen på obetalda fakturor och längst ner ser du ditt betalsätt.

    Tänk på att om du har både mobiltelefoni och bredband eller tv från oss så har du två kundnummer och får två fakturor. Det innebär att du måste göra en ansökan för varje kundnummer.

    Autogiro

    När det gäller att se om en autogiro-ansökan gått igenom är det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar. 

    E‑faktura

    För e‑faktura så ser du direkt i din internetbank att allting är okej. Tänk på att du inte kan se själva e‑fakturan förrän vi har skickat den till din bank. Det gör vi en gång per månad. 

    Om du får en papperfaktura ändå...

    ...så behöver det inte betyda att något har blivit fel. Beroende på när du skaffar autogiro eller e‑faktura kan det nämligen bli så att en till pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om autogiro eller e‑faktura hinner hanteras av banken. 

  • Om du inte kan se dina fakturor i Mitt Telenor beror det förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare av ditt abonnemang i Mitt Telenor. 

  • Det beror på om du har e-faktura eller autogiro. 

    E-faktura
    Om du har e-faktura och vill ändra vilket datum som fakturan betalas gör du det i din internetbank. Du gör det samtidigt som du godkänner att fakturan ska betalas. Men tänk på att fakturan ska vara betalad senast på förfallodatumet.

    Autogiro
    Har du autogiro kan du inte byta betaldatum på din faktura.