Försenad betalning och påminnelse

Om fakturan inte betalas i tid kommer du att få en påminnelse från oss.

Påminnelseavgift

När en faktura betalas in för sent tillkommer en påminnelseavgift på din nästkommande faktura. Summan för påminnelseavgiften hittar du i prislistan för ditt abonnemang.

Dröjsmålsränta 

För varje dag som fakturan förblir obetald tar vi ut en ränta. Den beräknas så här: ursprungliga beloppet x 24% / 365 x antal försenade dagar. 

Exempel: Fakturabeloppet är 100 kr och fakturan betalas 10 dagar för sent. Då blir dröjsmålsräntan 0,66 kr (100 x 0,24 / 365 x 10 = 0,66 kr).

Betala senare

Om du inte har möjlighet att betala fakturan i tid så hör av dig till oss så fort som möjligt.

Osäker på om du har fått en felaktig faktura?

Har du fått två fakturor under samma månad? Det beror förmodligen på att du har både mobilabonnemang och tv- eller bredbandsabonnemang hos oss. Då får du två fakturor (med olika OCR-nummer) varje månad.

Om du har fått faktura från oss efter att du har sagt upp ditt abonnemang och undrar varför, kan du läsa mer om avslutande fakturering här.

Se betalstatus


I Mitt Telenor ser du snabbt om din faktura är betalad eller ej.

  • Står det att fakturan är betald kan du bortse från påminnelsen.
  • Står det att fakturan är obetald behöver du betala in den manuellt till oss. Det behöver du göra även om du i vanliga fall har autogiro. Nästa betalning kommer ske via autogiro som vanligt. 

Står fakturan som obetald trots att du vet att du betalat?

 

Då har du förmodligen angivit fel betalningsuppgifter. Du hittar rätt bankgironummer och OCR-nummer på fakturan. Om du har betalat in till fel OCR-nummer ber vi dig att kontakta oss. Det är bra om du har betalningens referensnummer nära till hands.