Nätskydd

Du som är kund hos Telenor ska känna dig trygg. Därför ingår Nätskydd i alla våra mobil- och bredbandsabonnemang. Det är ett filter som blockerar skadliga webbsidor.

Nätskydd är ett filter som blockerar webbsidor som kan innehålla bedrägeriförsök, virus eller annan skadlig programvara. Det kan handla om så kallad malware (fil eller kod avsedd att sabotera), bedrägerisidor, falska tävlingar, sms-länkar och fakturor. Avsikten är att komma åt dina kort- och id-uppgifter. Du skickas i stället vidare till en varningssida.

Nätskydd ingår i alla våra mobilabonnemang och bredband*. Nätskydd skyddar dig från skadliga sidor när du surfar via mobilnätet och wifi. Vi rekommenderar att du har Nätskydd påslaget hela tiden. Om du ändå skulle vilja slå av det tillfälligt gör du det i Mitt Telenor här på webben eller i appen.

*Gäller alla bredband i Telenors egna nät (bredband via fiber & 5G) och i vissa öppna nät.

Vanliga frågor om Nätskydd

  • Nätskydd är ett filter som blockerar sidor som innehåller virus, bedrägeriförsök eller andra skadliga programvaror som kan försöka stjäla personlig information från dig. Du skickas istället vidare till en sida som informerar om att sidan du tänkte besöka är skadlig.

    Nätskyddsfiltret uppdateras varje dag, eftersom nya försök till bedrägeri pågår hela tiden.

    Läs mer om Nätskydd här

  • Nätskydd är aktiverat hela tiden om du inte själv har stängt av det. Om du är osäker på om ditt nätskydd är påslaget, gå in och kolla i Mitt Telenor här på webben under Abonnemang och Inställningar och betaltjänster eller i appen under Abonnemang och Inställningar.

  • Nätskydd fungerar om du är ansluten till wifi via Telenors egna nätverk, och i vissa öppna nätverk. Är du osäker på vilket typ av nät du har i din bredbandstjänst kan du kontakta vår kundtjänst på 0200 - 114 115.

  • Nej, VPN slår ut Nätskydd, som då slutar fungera.

  • Nej, Nätskydd fungerar bara när du surfar via mobilnätet. Vill du ha bra skydd på dina andra enheter rekommenderar vi att du skaffar Surfa säkert, läs mer om det här.

  • Aktivera Nätskydd på din mobil

    Nätskydd är aktiverat på alla våra mobilabonnemang. Har du stängt av Nätskydd slår du på det igen i Mitt Telenor här på webben under Abonnemang och Inställningar och betaltjänster eller i appen under Abonnemang och Inställningar.


    Aktivera Nätskydd på ditt bredband

    Du kan enkelt aktivera och stänga av Nätskydd i Mitt Telenor på telenor.se Om du ändrar statusen för Nätskydd behöver routern startas om. Det görs automatiskt om du har router från Telenor. Om du har egen router ska du själv starta om den.

    Är du osäker på vilken typ av router du har, så gör en omstart av din routern för säkerhets skull.

  • Vi rekommenderar att du alltid har Nätskydd påslaget, för din egen säkerhet. Väljer du ändå att stänga av Nätskydd kan du göra det i Mitt Telenor här på webben under Abonnemang och Inställningar och betaltjänster eller i appen under Abonnemang och Inställningar.

  • Ja, Nätskydd ingår i alla bredband via fiber i Telenors egna nät och även i den del öppna nät.

    Vill du ha extra bra skydd på dina enheter rekommenderar vi att du även skaffar Surfa säkert, läs mer om det här.

  • Nej, vi följer GDPR och sparar aldrig information om vilka sidor du besöker.