VoLTE – mobilsamtal med 4G
Vad är VoLTE?
VoLTE (Voice over LTE) eller röstsamtal via 4G är precis som det låter ett sätt att ringa via 4G-nätet. Det innebär att du får förbättrad samtalstäckning. och ännu högre samtalskvalitet. VoLTE/4G-samtal finns tillgängligt och ingår automatiskt i våra mobilabonnemang och på våra kontantkort.
Mobiler som har VoLTE
För att kunna ringa 4G-samtal behöver du ha en mobiltelefon som stödjer tjänsten i Telenors nät. Varje operatörs lösning för 4G-samtal är unik och det krävs alltså att mobiltelefonen stödjer just den lösningen som Telenor använder.
Alla iPhone-modeller från och med iPhone 6 och med programuppdatering iOS 12.1 eller senare har stöd för VoLTE (samt även för wifi-samtal).
De flesta mobilerna (från till exempel Samsung, Sony eller Huawei) med Android som operativsystem som är lanserade efter 2018 och som är avsedda för användning i Norden har stöd för både VoLTE och wifi-samtal. Det kan dock finnas undantag. Tips! Se till att din mobil är uppdaterad med den senaste versionen av operativsystemet.
Så aktiverar du VoLTE på din mobil
Vanliga frågor och svar om VoLTE/4G
-
VoLTE står för "Voice over LTE" och betyder samtal över LTE-nätet. LTE är ett annat ord för 4G.
-
VoLTE ingår i våra mobilabonnemang. Det betyder att när du tecknar ett nytt abonnemang så ingår tjänsten VoLTE automatiskt.
För att VoLTE ska fungera behöver du ha en mobil som stödjer tjänsten. På vår sida om VoLTE ser du vilka mobiler som stöder tjänsten.
-
Du ringer precis som vanligt med den enda skillnaden att samtalet går över 4G-nätet.
Vill du vidarekoppla dina samtal gör du det i appen Mitt Telenor.
-
Nej, ett 4G-samtal, VoLTE, påverkar inte din dataförbrukning.
-
Ja, det blir möjligt att surfa i 4G-hastighet samtidigt som du pratar i mobilen. Det har tidigare bara varit möjligt att surfa och prata samtidigt i 3G-nätet.
-
Ja, med 4G kopplas samtalen upp snabbare.
-
Tjänsten kostar som ett vanligt samtal.
-
Ja, det går bra att ringa över 4G (VoLTE) med kontantkort. VoLTE fungerar också med våra abonnemang så länge du har en mobil som stödjer tjänsten.
Hittade du inte svaret på din fråga?
Kontakta kundservice.
Öppet vardagar kl 8-18. Teknisk support för bredband, tv och hemtelefoni via bredband har dessutom öppet på vardagar kl 8-18 och på lördagar 10-17.
När du ringer oss behöver du identifiera dig med BankID eller personlig kod.