Byte av bank eller betalansvarig

Har du bytt bank och vill fortsätta med autogiro eller e-faktura? Eller vill du ändra vem som står som betalansvarig på ett mobilabonnemang?

Om du har bytt bank

  1. Logga in på din gamla bank och avanmäl ditt medgivande.
  2. Logga sen in på din nya bank och anmäl autogiro eller e-faktura.

Under övergångsperioden kan det hända att du får en pappersfaktura, innan din ansökan för autogiro eller e-faktura har blivit godkänd.

Ändra betalansvarig

Vill du byta betalansvarig är det en överlåtelse som ska ske.  

Överlåta mobilabonnemang

Överlåtelseblankett för tv- eller bredbandsabonnemang

Vanliga frågor om att byta bank eller betalansvarig

  • I appen Mitt Telenor kan du se hur du betalar dina kommande fakturor. Klicka på fakturor, sen på obetalda fakturor och längst ner ser du ditt betalsätt.

    Tänk på att om du har både mobiltelefoni och bredband eller tv från oss så har du två kundnummer och får två fakturor. Det innebär att du måste göra en ansökan för varje kundnummer.

    Autogiro

    När det gäller att se om en autogiro-ansökan gått igenom är det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar. 

    E‑faktura

    För e‑faktura så ser du direkt i din internetbank att allting är okej. Tänk på att du inte kan se själva e‑fakturan förrän vi har skickat den till din bank. Det gör vi en gång per månad. 

    Om du får en papperfaktura ändå...

    ...så behöver det inte betyda att något har blivit fel. Beroende på när du skaffar autogiro eller e‑faktura kan det nämligen bli så att en till pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om autogiro eller e‑faktura hinner hanteras av banken.