Problem med surf?
Här har vi samlat en lista med de vanligaste problemen som du ofta kan lösa själv.
- Kontrollera att du är ansluten till internet via ett mobildatanät eller WiFi.
- Gå till Inställningar > Mobilnät. Kontrollera att Mobildata är aktiverat.
- Starta om mobilen och kolla om det finns några uppdateringar att hämta.
- Kontrollera att mobilens minne inte är slut.
- Kontrollera dina APN-inställningar. Inställningar > Mobilnät >Alternativ för mobildata > Mobilt datanätverk. Under ”Mobildata” ska inställningarna vara:
APN: services.telenor.se
Användarnamn: Lämnas tom
Lösenord: Lämnas tom
Se även denna guide för fler tips kring problem med nätet.
Vanliga frågor
-
Om du har full täckning men ändå inte kan surfa, skicka sms eller ringa, kan du börja med att slå på flygplansläget och sedan stänga av det igen. Om det inte löser problemet, prova att starta om telefonen. Dessa enkla steg brukar ofta hjälpa.
Om du har full täckning men inte kan ringa 112, ta ut sim-kortet ur telefonen och försök sedan att ringa 112 igen.
Om problemet kvarstår, kontakta vår kundservice för vidare hjälp. -
Vi samlar ihop alla synpunkter kring täckning som kommer från våra kunder. Synpunkterna blir sedan, tillsammans med övriga mätningar i nätet, underlag för de ut- och tillbyggnader vi gör i våra nät.
-
Troligtvis når vi inte ända fram på grund av tjocka väggar eller fönster. Prova från ett annat ställe i ditt hem. Får du det inte att fungera finns vi till din hjälp på 020-222 222.
-
Hastigheten i nätet varierar helt naturligt, bland annat beroende på hur många som är uppkopplade samtidigt. Din normalhastighet finns angiven som ett intervall i ditt abonnemang.
Lägre hastighet kan bero på flera saker: inställningar, tillfälliga störningar i nätet och annat. Om du upplever lägre hastighet än du förväntar, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
-
Du kan se aktuell information om eventuella driftstörningar under Driftinformation. Där får du en översikt över geografiskt omfattande problem och mindre, lokala driftstörningar.