Deviaq – Data som drivmedel
Med stora mängder data kommer stort ansvar. Och i Deviaqs fall översätts det till att hjälpa sina kunder att utveckla sina tjänster. En nyckel till den allt mer avancerade datainsamlingen är den mobila uppkopplingen som man får från Telenor.
I alla bilar finns en liten kontakt som kallas OBD. Förkortningen står för on-board diagnostics och det är genom den som till exempel en bilverkstad kan avläsa hur din bil mår genom standardiserade felkoder. Denna dataport har visat sig vara en guldgruva för vd Peter Gerhardsson och de andra på Deviaq som hjälper såväl privata som offentliga verksamheter att hantera sina fordon på ett effektivt sätt.
Via den anonyma OBD-porten som finns i alla bilar kan mängder av data laddas ner.
Mycket data blir det
I grund och botten erbjuder Deviaq en tjänst som ger kontroll över bränsleåtgången i fordonsflottor. Men det är bara början på berättelsen. På köpet får man även körjournal, fordonsdiagnostik och positionering, dvs var fordonen befinner sig. Det är med andra ord omfattande data som samlas in och som kan omvandlas till användbara underlag.
Tjänsterna som Deviaq erbjuder ger kostnadseffektivitet, men på senare tid har en rad andra affärseffekter visat sig. Som miljön. I det tysta har man nyligen hjälpt en hel kommun i hamn med fossilfri drift av sin fordonsflotta, vilket förstås inte är en liten bedrift i dagens läge.
En ganska enkel ekvation
Man kan fråga sig varför detta inte är förstasidesstoff i affärstidningarna. Men som ofta när det gäller bolagen som utgör ryggraden i Sveriges näringsliv är det inte spektakulära verksamheter eller personligheter som ligger bakom. Och att inte slå på trumman utan istället lägga all energi på produktutveckling är även kännetecknande för Deviaq.
För Peter Gerhardsson är det en enkel ekvation:
– Information, organisation och kommunikation plus pragmatiskt tänkande parat med rätt tekniklösningar leder till att man kan få fantastiska saker gjorda. Men allt för många vill lösa en hyfsat komplex fråga med en enkel lösning och man förstår inte vad som krävs för att nå målen.
Vi kombinerar stora informationsmängder för att erbjuda kunden ett kvalitetsledningssystem för mobilitet, och att en viktig del av detta är den information som vi kan utvinna ur fordonets OBD gränssnitt.
IoT skapar affärsmöjligheter
Och det är här som man hittar en av de riktiga storheterna med IoT; möjligheten att ta fler och bättre beslut genom medveten och systematiserad datahantering.
– Vi jobbar väldigt långsiktigt med våra kunder och vill hjälpa dem att förstå sina problem på riktigt, fortsätter Gerhardsson. Och allt som oftast handlar det om att se brister i marknaden och ge förslag på hur de kan lösas, eller åtminstone angripas.
Win-win enligt Deviaq
Ett allt mer komplext datapussel
Så man kan säga att Deviaq dagligen jobbar med att lägga ett allt mer komplext datapussel. Man har gått från grundläggande fordonshantering via mobilitet till kommunikation. Och idag handlar allt mer om att se till att kunden har den rätta informationen för att kunna ta bättre strategiska och taktiska beslut.
Ett exempel på detta är att den produkt som från början mest handlade om att kontrollera körvägar och bränsle nu har utvecklats till att bli ett viktigt hållbarhetsverktyg. Med hjälp av DeQue blir de nämligen också möjligt att analysera ecodriving och emissionshantering. Kunderna får helt enkelt miljökoll så att man kan tala om exakt vad insatserna gör för miljön.
Lägg till detta saker som geofencing och körkortskontroll, och integration med ekonomisystem och tjänsten framstår som rena drömmen för den som ska managera en fordonsflotta.
Som för många andra har Deviaq sett utmaningar i att aktörer kommer in med välfyllda pengasäckar som används till att skapa förvirring på marknaden om vad det egentligen är man behöver.
– Det gör att man som kund väljer att handla på pris istället för att investera i kvalitetslösningar som tar en i mål på sikt, poängterar Peter Gerhardsson. På samma gång har det varit bra för oss för det fungerar som motivation när vi utvecklar och hittar fram nya lösningar.
Respekt och lyhördhet nycklar
Och det är här Telenors djupa förståelse för telematik-lösningar kommer in i bilden. Det är viktigt att förstå att det inte bara handlar om teknik, utan också ett större systemperspektiv.
– Telenor har trots vår relativt lilla storlek alltid behandlat oss med största förståelse. Känslan är att man har insett att Deviaq är på en resa från kompetens till volym som är stabil och som kommer att generera mycket intäkter på sikt. Men det är inte vem som helst som tar sig tid och lyssnar, och det upplever vi att Telenor gör bättre än andra, avslutar Peter Gerhardsson.
– Det blir ju roligt att jobba med någon som ligger väldigt långt fram inom sitt område, och kommer med nya tankar och idéer hela tiden, säger Richard Döös, kundansvarig på Telenor. Gänget på Deviaq brinner för sin affär och det märks, både på produkten och hos människorna där.