Senaste nytt

Ibland händer det stora saker. Ibland lite mindre. Oavsett vilket är det här du hittar dem.

2024-03-22
Tidigare störningar i mobilnätet lösta

Nu fungerar det att ringa och ta emot samtal igen. Om du fortfarande har problem kan det hjälpa att slå på och av flygplansläge eller att starta om telefonen/routern. 



2024-01-31
Upplever du problem med din uppkoppling?
Natten mellan tisdag 30/1 och onsdag 31/1 har vi utfört ett planerat arbete som påverkade alla våra mobila tjänster. Upplever du problem med uppkopplingen till din mobiltelefon eller ditt mobila bredband så ber vi dig att starta om din mobil och/eller din router.

2023-12-07
Har vi bett dig kontakta oss?
Vill du veta hur det går till när du är i kontakt med oss kan du läsa mer här.

 

2023-10-13
Systemunderhåll helgen 14-15 oktober
För att i framtiden kunna ge dig mer – och framförallt snabbare – hjälp, kommer vi att göra ett underhållsarbete här på sajten. Vi börjar på lördag kväll och hoppas att vara klara tidig kväll på söndag.  
 
Detta påverkas av systemunderhållet: 

  • Möjligheten att handla här på telenor.se och i Mitt Telenor  
  • Möjligheten att logga in i Mitt Telenor 
  • Möjligheten att få information och hjälp om just ditt abonnemang om du ringer oss
  • Möjligheten att genomföra en uppgradering av mobilen (Change) i butik 

2023-09-27
Varning för bluff-sms om ”paket på väg”
Just nu cirkulerar bluff-sms som ser ut att vara skickade från Telenor.

I sms:et står det att mottagaren har lagt en order och att ett paket är på väg. Det står också att man ska ringa Telenors kundtjänst om man har frågor.

Numret som anges går inte till oss, men ringer man det kommer man till en inspelad röst som hälsar en välkommen till Telenors kundservice och sedan ger ett antal val som man kan göra för sitt ärende.

Så här kan sms:et se ut:

bluff-sms.png

2023-09-18
Glöm inte att aktivera TV4 Play
C Mores streamingtjänst och TV4 Play har slagits ihop, vilket innebär att du som har tv från oss och brukar använda C More-appen, behöver aktivera TV4 Play istället. Så här gör du

2023-09-08
Nedstängning av vår mejltjänst 16 januari 2024
Telenor kommer att avveckla den kostnadsfria mejltjänst vi har tillhandahållit under en längre tid på grund av ett minskat användande. Mejlkonton med mejladresser som slutar på bredband.net raderas den 16 januari 2024. 

2023-09-07
Varning för bluffsamtal från "polisen"
Återigen förekommer det telefonsamtal där en datoriserad engelsk röst säger sig ringa från polisen.

Får du ett sådant samtal ska du

  • Inte trycka dig vidare i samtalet
  • Lägga på

Och som vanligt ska man aldrig logga in med BankID på uppmaning från någon okänd. Lämna heller aldrig ut personliga uppgifter, koder eller kortuppgifter till någon okänd.

Vi rekommenderar även att du polisanmäler händelsen. Har du mobilabonnemang hos oss med tjänsten Nätsäker kan du få juridisk hjälp, till exempel med polisanmälan. Läs mer om Nätsäker

2023-09-05
Mejlutskick om Capture
Just ni skickar vi mejl till alla kunder som har ett konto hos molnlagringstjänsten Capture. Efter årsskiftet kommer vi inte längre kunna erbjuda tjänsten utan kostnad, men till dig som vill fortsätta använda tjänsten har vi tagit fram ett specialerbjudande.

2023-08-14
C More och TV4 slås ihop
Den 14 augusti flyttar C More in på TV4. Det medför nya kanalpaket och nya kanalnamn, men innehållet förblir detsamma. Dessutom kommer C Mores streamingtjänst och TV4 Play att slås ihop till en och samma plattform som fortsättningsvis kommer att heta TV4 Play. Läs mer

2023-06-29
Varning för bluffsamtal om Amazon Prime
Just nu förekommer det förinspelade samtal från norska telefonnummer som säger:

”Du kommer att bli debiterad för din prenumeration på Amazon Prime, om detta inte stämmer, tryck 1 för att tala med kundtjänst.”

Efter ett par sekunder avbryts samtalet.

Får du ett sådant samtal ska du

  • Inte trycka dig vidare i samtalet
  • Lägga på

Och som vanligt ska man aldrig logga in med BankID på uppmaning från någon okänd. Lämna heller aldrig ut personliga uppgifter, koder eller kortuppgifter till någon okänd.

Vi rekommenderar även att du polisanmäler händelsen. Har du mobilabonnemang hos oss med tjänsten Nätsäker kan du få juridisk hjälp, till exempel med polisanmälan. Läs mer om Nätsäker

2023-06-28
Utsändningen av danska DR1 begränsas tillfälligt
DR1 har inte rätt att visa tennisen från Wimbledon i Sverige, vilket medför begränsningar i utbudet på kanalen. Av tekniska skäl påverkas du som kund olika beroende på om du har tv via COAX eller IPTV. DR1 återgår till sitt normalläge den 17 juli.

COAX: Enbart Wimbledon-sändningarna blockeras. Alla övriga program sänds som vanligt. Under de perioder sändningarna blockeras är det svart i rutan.

Tv via fiber: Hela kanalen försvinner från kl. 12 den 3 juli och återkommer efter Wimbledon, den 17 juli. En info-skylt visas i rutan.

I Sverige visas Wimbledon på Eurosport 1 och 2. Kvarts- och semifinalerna visas på Kanal 9 och finalerna visas på Kanal 5.

2023-06-14
Ny funktion i Mitt Telenor Webb: Se status för nummerflytt

Nu finns en ny funktion i Mitt Telenor här på webben som kommer att underlätta för många nya kunder, nämligen status för nummerflytt!

Så nu kan alla som flyttar sitt nummer till Telenor se när flytten kommer att genomföras, och även det tillfälliga nummer som kan användas innan flytten är genomförd.

2023-05-31
Varning för bluff-sms om återbetalning av faktura 
Just nu cirkulerar ett bluff-sms som handlar om att man ska ha betalat sin faktura för april 2023 två gånger. Mottagaren uppmanas att klicka på en länk för att få en återbetalning. Gör inte det. Meddelandet kommer inte från oss på Telenor.

Om du har klickat på länken och använt BankID eller lämnat uppgifter om betalkort och bankkonto bör du kontakta din bank för att spärra kortet och eventuellt även bankkontot. 

Vi rekommenderar även att du polisanmäler händelsen. Har du mobilabonnemang hos oss med tjänsten Nätsäker kan du få juridisk hjälp, till exempel med polisanmälan. Läs mer om Nätsäker

2023-05-23
Slut på fri streaming med appen Telenor Stream 
Framöver får operatörer inte ha nollprissättning för utvalda appar, enligt beslut från Post- och telestyrelsen. Från den 30 juni kommer det dras surf från mobilabonnemanget när du använder Telenor Stream och surfar från mobilnätet, både i Sverige och på resa inom EU/EES.

2023-04-25
Bekräfta dina kontaktuppgifter
Just nu kontaktar vi befintliga kunder via sms och mejl samt skickar push-notiser i appen. Vi uppmanar till att dubbelkolla kontaktuppgifter i Mitt Telenor. Det är viktigt att vi har rätt uppgifter eftersom information om ditt abonnemang kan skickas på sms eller mejl.

För att se dina kontaktuppgifter loggar du in i Mitt Telenor med BankID. Om du svarar att uppgifterna stämmer får du mejl och/eller sms där du slutligen behöver klicka på länken för att bekräfta.

2023-02-14
Bluff-sms i cirkulation
Just nu cirkulerar det bluff-sms som ser ut att komma från Telenor. Det gör de inte. De falska sms:en kan se ut som exemplet nedan, men det verkar finnas flera olika versioner.

falskt sms.png

2023-02-06
Ännu enklare att betala fakturorna med Swish
Nu kan du betala även bredband- och tv-fakturor med Swish (inte bara mobil-fakturor alltså). Och dessutom kan du välja att göra det i Mitt Telenor här på webben (inte bara i appen). Smidigt!

Mer om att betala fakturan med Swish 

2023-01-12
Nya tv-paket med mer serier, film och sport
Idag släpper vi Tv Premium, ett helt nytt tv-paket med en mängd tv-kanaler, playtjänster, HBO Max samt Viaplay Total. Vi passar samtidigt på att fylla på Tv Stor och Mellan med ännu mer innehåll. Alla paket finns även i en streamingvariant! Läs mer 

2022-12-09
Du kan hjälpa via Musikhjälpen och Telenorbössan 
Musikhjälpen gör en stor och viktig insats för att uppmärksamma mänskliga katastrofer, i år barn på flykt från krig. Vi vill såklart vara med och bidra och har därför startat Telenorbössan. Alla som bidrar med minst 50 kronor via Telenorbössan kan också vara med i en utlottning av fina priser.

2022-12-06
Ändrade visningsregler för Viaplays sportkanaler
Nya avtal för sportkanalerna från Viaplay gör att det inte längre går att streama samma sportkanal på fler än en enhet åt gången. Det innebär att om en person tittar på V Sport Fotboll via Telenor Stream, kan en annan familjemedlem inte titta på samma kanal via appen på en annan enhet. Det går däremot bra att titta via Stream och via tv-boxen samtidigt. Finns det flera boxar i hushållet kan man köra en uppspelning per box och en uppspelning i app på en annan enhet. Möjligheten att titta på olika kanaler samtidigt påverkas inte. 

Ändringen är ett försök att komma åt så kallad "account sharing", det vill säga delning av abonnemang utanför hushållet. Den gäller Inte bara Telenor, utan alla distributörer av Viaplays sportkanaler.  

Följande kanaler påverkas: V Sport Extra, V Sport Premium, V Sport 1, V Sport Fotboll, V Sport Motor, V Sport Vinter och V Sport Golf.

2022-11-25
SVT:s kanaler kan inte ses via C More-appen
Nu kan du inte längre se SVT:s kanaler via C More-appen. Det beror på att SVT inte ingår i C Mores ordinaire innehåll. Vill du titta på SVT:s kanaler kan du använda tv-boxen eller Telenor Stream.

2022-11-09
Nu kan du få meddelanden i Mitt Telenor
För att det ska bli ännu säkrare för dig som kund kommer du nu att behöva logga in i Mitt Telenor för att läsa vissa meddelanden som rör ditt mobilabonnemang. På så vis kan vi försäkra oss om att det bara är du som läser meddelandet. Ändringen gäller dig som har mobilabonnemang och meddelanden som innehåller personuppgifter.

När du har ett nytt meddelande i Mitt Telenor kommer du att få ett mejl från telenor@info.telenor.se som påminner dig om det.

2022-11-02
Få hjälp av vår smarta chatbot 
Vi säger välkommen till Telenors nyaste medarbetare, Telbot, en smart chatbot som kan hjälpa dig med frågor om till exempel faktura, mobil och bredband. Du hittar Telbot nere till höger på våra supportsidor.

Till supportsidorna

2022-11-01
Nu blir det lättare att handla begagnat
Tillsammans med vår partner Renewed kan vi nu erbjuda ännu fler begagnade mobiltelefoner. Via Återvinsten kan du hitta en fullt fungerande mobil till bra pris, med 12 månaders garanti och snabb leverans.
Till Återvinsten

Vill du själv göra något för både miljön och plånboken kan du sälja din begagnade mobil och få pengar över till annat. 
Sälj mobilen

2022-10-24
Hög tid att registrera ditt kontantkort
Under hösten skickar vi ut påminnelse via sms till kunder med oregistrerade kontantkort. Detta på grund av att Sveriges regering har antagit en ny lag om att alla kontantkort måste registreras före 1 februari 2023. Lagen trädde i kraft 1 augusti 2022. Följ länken nedan så förklarar vi hur du gör.

Registrera kontantkort

2022-10-21
Nyheter på kontantkortsfronten
De  flesta hårdvaror behöver ingen annan uppkoppling än hemmets wifi men ibland är mobil uppkoppling det enda som funkar. Nya kontantkortet Bredband & smarta prylar passar bra för till exempel mobilt bredband i semesterhuset och uppkoppling av smarta prylar som jaktkamera, larm eller luftvärmepump. Välj mellan giltighetstiderna en månad, ett år och två år och ladda med surfmängder mellan 5 GB och 150 GB. 

Samtidigt slutar vi nu sälja Mobilt Bredband Kontantkort, Kontantkort Fastpris 5 GB halvår och Kontantkort Fastpris 10 GB halvår. Vi slår dessutom ihop Rörligt och Extra saldo till nya Rörligt/Saldo.

Läs mer och välj din bästa laddning här

2022-09-30
Nu får du sms om din autogirodragning misslyckats 
Från och med den första oktober kommer vi att skicka ut sms till de mobilkunder vars autogirodragning har misslyckats. Där påminner vi om att se till att det finns pengar på kontot så att dragningen kan göras kommande bankdag. Efter tre försök kommer ett nytt sms om att betalningen måste ske manuellt eftersom nya försök att dra pengar inte kommer att göras.

Det kommer också att gå ut sms-påminnelser om att betala manuellt om du har avslutat ditt medgivande om autogiro.

Här kan du läsa mer om autogiro

2022-09-20
Paramount+ är död, leve SkyShowtime!
Paramount+ har blivit SkyShowtime. En streamingtjänst fullmatad med exklusiva serier, storslagna filmer, massor av barninnehåll och favoriter genom tiderna.

SkyShowtime ingår i Tv Stor, Stream Stor och Stream Stor Plus.

2022-09-02
Prata med ditt barn om nätet
Nätprat, Telenors satsning på barns trygghet på nätet, är tillbaka. I samarbete med Rädda Barnen har vi tagit fram material för att göra nätet till en tryggare plats för barn och ungdomar. Här får du bland annat en mängd tips på hur du kan prata med ditt barn. Läs mer om Nätprat

2022-08-31
Nyhet i Wifikontroll-appen 
Hälsokontroll är en ny funktion som checkar av alla enheter anslutna till wifit, plus router och extender. Den kollar hur allt mår och ger sedan tips om hur till exempel uppkoppling eller nätverkstäckning kan bli bättre. Du laddar ned appen Telenor Wifikontroll i AppStore om du har en iPhone och i Google Play om du har en Android-mobil.

2022-08-02
Ny lag kräver registrering av kontantkort
Från och med 1 augusti gäller en ny lag som innebär att alla som köper ett nytt kontantkort behöver registrera sig för att kunna använda det. Läs mer på telenor.se/ladda

2022-06-30
Sms-utskick löpte amok
Under ett av våra sms-utskick den 29–30 juni blev det knas på systemet, vilket resulterade i att vissa kunder fick samma sms både två, tre och fyra gånger. Det sägs att ett budskap behöver upprepas sju gånger för att sjunka in hos kunden, men det var alltså inte vår avsikt denna gång. Problemet är identifierat och vi ber innerligt om ursäkt för spammandet.

2022-06-30
Utsändningen av TV2 Danmark begränsas tillfälligt
TV2 Danmark har inte rätt att visa tennisen från Wimbledon i Sverige, vilket medför begränsningar i utbudet på kanalen. Av tekniska skäl påverkas du som kund olika beroende på om du har tv via COAX eller IPTV. TV2 Danmark återgår till sitt normalläge den 11 juli.

COAX: Enbart Wimbledon-sändningarna blockeras. Alla övriga program sänds som vanligt. Under de perioder sändningarna blockas är det svart i rutan.

Tv via fiber: Hela kanalen försvinner kl. 12 under perioden som Wimbledon sänds. En infoskylt visas upp i rutan.

2022-06-03
Smarta tips inför åsksäsongen 
När åskan mullrar i fjärran och ett oväder är på ingång är det bra att följa några enkla råd, både för din egen och dina prylars säkerhet. Läs mer här 

2022-05-18
Nu finns en Telenor Stream-app för din smarta Samsung-tv
Vi har lanserat vår första Telenor Stream-app för Smart-TV! Appen kan användas av dig som har en smart tv från Samsung, och den måste vara tillverkad 2018 eller senare. Läs mer 

2022-05-11
Se upp med sms om röstmeddelanden!

Just nu sprids en ny typ av bedrägeri-sms som handlar om att man fått ett meddelande i röstbrevlådan.

Så här kan det se ut:

meddelande flubot 300px.jpg

Den här typen av sms:en bär på ett virus som kallas Flubot. Det är väldigt smittsamt, vilket ökar risken att mobiltelefonen blir infekterad när man har klickat på länken i sms:et. Texterna är formulerade för att skapa nyfikenhet, eller stress, för att få dig att klicka på länkarna utan att tänka efter.

Gör så här om du har fått ett liknande sms:

  • Klicka inte på länken
  • Radera sms:et direkt

Har du redan klickat på länken och uppmanats att ladda ner en app? Gör inte det, och ta för vana att aldrig ladda ner appar som inte finns i Google Play eller AppStore.

Har du redan laddat ner appen och installerat ett program som kan ha innehållit virus ska du göra detta så snabbt som möjligt:

  1. Byt lösenord du använt i nätläsare på mobilen.
  2. Spärra betalkort du har använt på mobilen.
  3. Därefter startar du om mobilen i säkerhetsläge och avinstallerar viruset.
  4. Gick det inte att avinstallera viruset? Då måste du fabrikåterställa mobilen, men se till att inte installera en back up-kopia som innehållet viruset.
  5. Om du har haft viruset på din mobil är det troligt att vi på Telenor har begränsat sms- och mms-utskick från din mobil. Ta kontakt med oss på 020-222 222 för att lösa det.


2022-05-02
Nu behöver du inte längre välja favoritkanaler!
Tv Flex heter numera Tv Mellan och innehåller ännu fler kanaler än tidigare – och du har tillgång till alla hela tiden! Det innebär att du inte längre behöver välja favoritkanaler. Tv Mellan kostar 349 kr i månaden.

Mer om Tv Mellan och vilka kanaler som ingår

2022-03-24
Fria samtal, sms och mms till Ukraina förlängs
Vi förlänger fria samtal, sms och mms i Ukraina samt från Sverige till Ukraina för alla som har Telenor-abonnemang. Samtidigt anpassar vi priserna för kontantkort. Priserna gäller under perioden 25 mars – 30 april. 

2022-03-22
Problemet med interna datasystem är löst
Nu är problemet med våra interna datasystem löst och allt fungerar som vanligt igen. Vi ber om ursäkt för de besvär problemen kan ha orsakat! 

2022-03-22
Tillfälligt problem med interna datasystem 
Just nu har vi problem med våra interna datasystem, vilket gör att det inte går att göra ändringar i Mitt Telenor och att de som svarar i telefon kan ha svårt att hjälpa kunder. Vi ber er ha överseende med detta, och jobbar för fullt med att lösa problemet. 

2022-03-04
Problemet med felaktig betalstatus i Mitt Telenor är löst 
Nu är problemet med att fakturor felaktigt stod som förfallna i Mitt Telenor löst. 

2022-03-02
Felaktig betalstatus i Mitt Telenor 
Fakturor med förfallodatum i februari kan felaktigt stå som förfallna i Mitt Telenor, trots att de är betalda. Har du betalat din faktura behöver du inte göra något.

Bakgrunden är en driftstörning hos Telenors bank Nordea.

Vad du kan göra:

  • Avvakta några dagar. Vi förväntar oss att detta är löst inom kort och då kommer det att stå rätt på Mitt Telenor.
  • Osäker på om du har betalat? Kolla om dragningen gått igenom på din bank. Betala inte en redan betald faktura igen.

2022-02-28
Frivisning av internationella nyhetskanaler 
Med anledning av kriget i Ukraina frivisar vi utvalda nyhetskanaler. De tv-kanaler som frivisas är nyhetskanalerna CNN, BBC World News och Sky News. Kanalerna är tillgängliga för våra tv- och Telenor Stream-kunder. Kanalerna läggs in automatiskt. Vi vill göra det möjligt för så många som möjligt att hålla sig uppdaterade om läget.

Du hittar de frivisade nyhetskanalerna på följande kanalplatser:

• BBC World News – Kanalplats 21
• CNN – Kanalplats 22
• Sky News – Kanalplats 23

2022-02-24
Fria samtal, sms och mms mellan Ukraina och Sverige 
Med anledning av kriget i Ukraina så inför vi fria samtal, sms och mms mellan Ukraina och Sverige. För våra kunder på plats i Ukraina gäller fria roamingsamtal, -sms och -mms.

Vi gör det så att alla ska ha möjlighet att hålla sig uppdaterade på läget och hålla kontakt med nära och kära i Sverige och Ukraina. Detta gäller från och med 24 februari fram till 24 mars.

2022-02-07
Har du fått mejl om att du betalat din faktura två gånger? 
Just nu skickas bluffmail ut i Telenors namn, angående en påstådd återbetalning. I mailet står felaktigt att en faktura betalats två gånger, och bedragarna vill lura mottagaren att klicka på en länk för att få pengar tillbaka.

Var alltid misstänksam mot mail med den här typen av innehåll. Undvik att klicka på länkarna, det kan ge bedragarna tillgång till kontouppgifter eller annan känslig information.

2022-01-19
Varning för bluffmejl
Det cirkulerar just nu ett bluffmail som uppges vara från oss på Telenor, det är det inte. Mejladressen det skickas från är donotreply@secureserver.net. I mejlet uppmanas du att trycka på en länk, det ska du inte göra.

Läs mer om hur du skyddar dig mot nätbedragare 

2022-01-04
Driftinformation om just ditt tv och bredband i Mitt Telenor
Nu behöver du inte längre söka i en karta för att se om ditt bredbands- eller tv-abonnemang är påverkat av en driftstörning eller planerat arbete. Logga bara in i Mitt Telenor här på webben (enkelt med BankID!) så står det klart och tydligt längst upp på sidan Min översikt. Står det inget där? Då är det helt enkelt ingen driftstörning på ditt abonnemang. Se mer här

2021-12-02
Mitt Telenor ♥ BankID
Nyhet! Nu kan du som har tecknat abonnemang hos Telenor logga in med BankID i Mitt Telenor, både i appen och här på webben.

2021-12-01
Kundundersökning: tv och bredband
Ett urval av våra kunder inom tv och bredband kommer varje månad att få ett sms av oss. Sms:et innehåller en länk till en kundundersökning. Fått sms:et? Svara gärna på frågorna, så blir vi glada!

2021-11-19
Två tv-förändringar
Den 31 december försvinner tv-kanalen Paramount Network och playtjänsten Fox+ ur vårt tv-utbud. Vi kontaktar alla tv-kunder som påverkas av förändringarna.

2021-11-04
Vassaste tipset: kolla in våra mobilguider
Ställa in och fixa med mobilen? Bra! Ta hjälp av våra mobilguider

2021-10-29
Mejl med erbjudande till bredbandskunder
I dagarna mejlar vi ett stort antal av våra bredbandskunder. Mejlet innehåller ett finfint erbjudande. Med andra ord: håll utkik!

2021-10-28
V sport hockey byter namn
Den 1 november byter kanalen V sport hockey namn till V sport vinter. Kanalen är fullmatad med vintersporter som ishockey och skidor.

2021-10-27
Vi ringer våra mobilkunder
Blivit uppringd av oss? Inga konstigheter. Under hösten och resten av året lyfter våra säljare luren för att snacka med många av våra mobilkunder.

2021-10-26
Avveckling av hemsidetjänsten
Vi avvecklar vår hemsidetjänst (även kallat web hosting eller webbkonto). Den 27 oktober skickar vi ett mejl till de kunder som påverkas.

2021-10-15
Felaktigt utskick av pappersfakturor
Ett antal av våra mobilkunder har på grund av ett tekniskt fel fått pappersfakturor istället för digitala fakturor. Men vi jobbar på en lösning. Vi kommer att rätta till den felaktiga fakturaavgiften.

2021-10-07
Frivisning i oktober
Under vecka 41 och 42 frivisar vi V-kanalerna (serier, film och sport) för vissa av våra tv-kunder. Ett bra tillfälle att utforska nytt tv-innehåll!

2021-10-05
BankID när du ringer till oss
När du ringer till vår kundservice behöver du identifiera dig med BankID redan innan du kommit fram till någon av våra medarbetare. I samtalet får du instruktioner så att du vet när det är dags. Varför BankID? Jo, vi måste vara säkra på att det verkligen är den som använder och betalar för abonnemanget som vi har kontakt med. Om du inte har BankID kan du identifera dig med en personlig kod istället. Personlig kod kan just nu endast användas av mobilkunder.

2021-09-22
Fördelningen av surf nollställs
Om du upp- eller nedgraderar ditt mobilabonnemang, alltså får mer eller mindre surf på abonnemanget, så nollställs från och med nu din fördelning av surf. Du behöver helt enkelt fördela surfen på nytt. Det gör du enkelt i Mitt Telenor, här på webben eller i appen.

2021-09-20
Vi mejlar tidigare kunder
I dagarna mejlar vi till ett större antal tidigare kunder. Mejlet innehåller information om att deras mejlkonton hos Telenor kommer att avslutas. Detta gäller kunder vars mejlkonton inte har avslutats automatiskt tillsammans med andra tjänster.


2021-09-06
Kabel-tv: förbättringsarbeten under hösten
Under september till november utför vi förbättringsarbeten inom kabel-tv på ett stort antal orter runt om i landet. Arbetet utförs på dagtid och innebär att tv-rutan blir svart under cirka 30 minuter. Tv-bilden kommer sedan tillbaka automatiskt.

Tips! Logga in i Mitt Telenor för att se planerade arbeten som påverkar tjänster inom bredband och tv som du har hos oss.


2021-08-31
Felaktig fakturastatus i Mitt Telenor
Just nu visas en felaktig fakturastatus i Mitt Telenor för ett antal kunder. Det gäller vissa fakturor där pengarna har dragits från kundens konto den 25 augusti. Trots att pengarna har dragits anges fakturan som obetald i Mitt Telenor. Detta är fel. Men ingen fara, vi jobbar på en lösning.

2021-08-01
Nytt pris på Trygg 48
I höst justerar vi priset på försäkringen Trygg 48. Så här blir det: Från och med den 1 oktober kostar försäkringen 129 kronor per månad. 

2021-07-08
Virus via falska sms
Jo, tyvärr finns dom. Vårt bästa tips är att inte klicka på länkar som du får via sms.
Mer om virus via falska sms

2021-07-02
Tv-nyheter i sommar
Under Tokyo-OS i sommar lanserar Eurosport ett antal så kallade pop-up-kanaler. Kanalerna är sju till antalet och visar enbart innehåll från OS. Du som har tv-paketen Tv Stor, Stream Stor och Stream Stor + kan se dessa kanaler.

Och så byter tv-kanalen VH1 namn till MTV 00s. Detta sker den 1 augusti.

2021-06-11
Vi slutar sälja hemtelefoni via bredband 
Privatkunder kan inte längre köpa hemtelefoni via bredband hos oss. En av flera anledningar är kraftigt minskad efterfrågan. Du som redan har tjänsten kan fortsätta att använda den.

2021-06-08
Ordinarie leveranstider på mobiler
Nu är leveranstiderna på mobiler 1-3 dagar. Bra, va?

2021-06-02
Fastnätsnumret syns inte på fakturan
På grund av ett tekniskt fel syns inte fastnätsnumret på fakturan för dig som har hemtelefoni via mobilnätet. Istället visas ett mobilnummer, som rent tekniskt är detsamma som fastnätsnumret. Det påverkar inte fakturan i övrigt, och kommer att vara ordnat till nästa faktura.

2021-06-01
Väntar du på månadens faktura?
Då får du vänta några dagar till. Vi har nämligen bytt ekonomisystem, och i samband med det sker några förändringar. En av dem är att fakturorna skickas ut lite senare än tidigare, men de kommer att finnas i Mitt Telenor senast den 8:e varje månad.

2021-05-24
Surfhistorik visas inte längre i appen Mitt Telenor
Det har visat sig att det inte är så många som vi trodde som tycker att det är intressant att se hur mycket de har surfat det senaste året. Därför har vi tagit bort funktionen Surfhistorik från appen Mitt Telenor. Hur mycket du har surfat innevarande månad kan du självklart fortfarande se.

För er som trots allt är intresserade historisk dataförbrukning kan vi tipsa om att det finns inbyggda funktioner i både iPhone och Andriod-mobiler. Gå in på Inställningar och välj Mobilnät om du har en iPhone, och Dataanvändning om du har Android.

2021-05-19
Nya leveranstider på mobiler
Just nu är det 5-7 dagars leveranstid på mobiler. Håll ut, den kommer!

2021-05-17
Ny tv-kanal för naturälskare
Det hör man på namnet: Love Nature. En ny kanal fullmatad med serier och dokumentärer om djur och natur. Love Nature ingår i våra största tv- och streaming-paket men finns även som valbar kanal.

2021-05-12
För dig med egen 4G-repeater
Telenor har genomfört en frekvensomläggning för mobilnätet i Sverige. Det betyder att frekvensen för 4G på 900 MHz-bandet har ändrats.

Från och med 2021-05-11 används EARFCN 3550/21550 för LTE900. Nerlänk 930,0-940,0 MHz. Upplänk 885,0-895,0 MHz.

Om du har en repeater för 4G på 900-bandet behöver du ändra inställningarna så att frekvensbanden ovan förstärks. Då kommer allt funka bättre och samtidigt förhindras störningar på mobilnätet.

2021-05-11
Dubbel dos Disney
Vad betyder det? Jo, helt enkelt att playtjänsten Disney Channels Xtra delas upp i två playtjänster: Disney Channel och Disney Jr. Det är samma serier och innehåll som tidigare, men nu uppdelat för mindre barn i Disney Jr och för större barn i Disney Channel. 

2021-05-04
Problem med kanaler i Telenor Stream
En del tv-kunder har den senaste tiden haft problem med att några tv-kanaler saknas i Telenor Stream, till exempel SVT1 och TV3. Problemen ska nu vara lösta. Om du fortfarande saknar kanaler är vårt bästa tips att logga ut ur Telenor Stream och sedan logga in igen.

2021-05-03
Kundundersökning till mobilkunder
I dagarna skickar vi en kundundersökning till en del av våra mobilkunder. Undersökningen genomförs av vår samarbetspartner marknadsundersökningsföretaget Nepa, på uppdrag av Telenor. Du som får mejlet – tack för att du svarar på undersökningen och hjälper oss att bli bättre.

2021-04-29
Appen Mina Kontakter stängs ned
Den 1 juni stänger vi ner appen Mina Kontakter och innan dess (senast den 31 maj!) behöver du spara ner kontakterna från appen. Om du inte gör det raderas dina kontakter och du kan inte komma åt kontot igen. Vi har i dagarna skickat ett mejl med instruktioner om hur du sparar kontakterna. För säkerhets skull kommer vi att skicka påminnelser om att appen stängs ned.

2021-04-26
Brev om justerat pris
I dagarna skickar vi brev till en del mobilkunder. Brevet innehåller information om justerat pris på extra användare.

2021-04-13
Problem med vissa tv-boxar
Just nu har en del kunder lite trassel med sina tv-boxar. Starta om boxen genom att göra den strömlös en stund. Alltså, dra ut elkabeln. Vänta en stund och sätt sedan i den igen. Då bör allt funka bättre.

2021-04-12
Hej då Connect ID, hej Telenor ID!
Vår inloggningslösning har blivit ännu smartare och bytt namn. Nu är det Telenor ID du möter när du loggar in i Mitt Telenor och i våra appar.

Vad är det som är så smart då? Jo, Telenor ID använder sig av engångslösenord, vilket innebär att du oftast inte behöver skriva in ett lösenord när du loggar in. Istället får du en kod via sms eller mejl. Telenor ID märker också om något är ovanligt med inloggningsförsöket. Säg att du plötsligt loggar in från ett annat land än du brukar. Då kommer det att läggas till ytterligare ett steg i inloggningen, så att vi verkligen kan vara säkra på att det är du som loggar in.

Om du stöter på problem när du använder Telenor ID för att logga in hittar du hjälp här

2021-03-31
Nytt namn på bankgiro
Vi byter namn på betalningsmottagaren för ett av våra bankgironummer. Innan var det Telenor Bredband-TV, nu blir det Telenor kort och gott. Allt annat är som vanligt och namnet uppdateras automatiskt.

2021-03-24
Kraschande appar i Android-mobiler
Har du haft problem med kraschande appar i din Android-mobil? Du är inte ensam. Problemet beror på en uppdatering av Google Webview som inte gått som förväntat. Du kan avinstallera uppdateringen så bör det lösa sig. Gör så här: Gå till Inställningar följt av Appar. Klicka sedan på Android System Webview i listan. Klicka därefter på de tre prickarna högst upp på skärmen. Välj sedan Avinstallera uppdateringar.

2021-03-17
Sms om röstbrevlådan
I dagarna, med start den 17 mars, skickar vi sms till en del av våra mobilkunder med anledning av att vi har återställt koden till röstbrevlådan. Bakgrunden till detta är att Telenor har uppmärksammat en incident där utomstående kan ha fått otillbörlig tillgång till röstbrevlådan genom en så kallad bot-attack. Sms:et innehåller en länk till en sida med mer information.

2021-03-15
Nu kommer Nordisk Film+
Nu kommer playtjänsten Nordisk Film+ till Telenor. Playtjänsten ingår nu i paketen Tv Stor och Stream Stor. Du kan räkna med nya filmer varje vecka och alltid ungefär 200 filmer att välja bland. 

2021-03-12
Förändringar hos PostNord
Under 2021 kommer PostNord att börja dela ut brev varannan dag. Det innebär att mindre saker, till exempel sim-kort och annat som får plats i vanliga kuvert, kommer att nå våra kunder inom 2-4 arbetsdagar. PostNord inför den här förändringen stegvis under året.

2021-03-10
Frivisning av V-kanalerna
Under vecka 10 och 11 kan du som är tv-kund kolla in tv från V-kanalerna helt utan extra kostnad. Massor av serier, filmer och sport! Alla kunder som får ta del av frivisningen skickar vi mejl och sms till. För vi vill ju att ni ska ha koll.

2021-03-01
Tv-kanaler kommer och går
I mars stuvar vi om lite bland kanalerna i våra tv-paket. Här kommer det, håll i dig: Den 9 mars kommer en helt ny kanal som heter eSportsONE. Kanalen ingår i Tv Stor, Stream Stor samt äv valbar i Tv Flex. Samma datum kommer kanalen H2 till tv-boxarna. Och slutligen utgår kanalen Travel Channel den 1 mars.

2021-02-25
Försenad leverans av tv-boxar
En del tv-kunder påverkas just nu av en försenad leverans av tv-boxar. Tråkigt när sådant händer. Vi mejlar alla kunder som påverkas. Bland annat tipsar vi om att det går att se sina tv-kanaler via Telenor Stream. Självfallet berättar vi också när vi beräknar att de får sin tv-box.

2021-02-15
Information om bedrägerier – använd en säker pinkod till din röstbrevlåda
Vissa bedrägerier kan vara svåra att identifiera och vi vill därför påminna om att använda säkra lösenord och pinkoder samt byta vid minsta misstanke om att lösenord eller pinkod har hamnat i orätta händer.

Just nu pågår en typ av bedrägeri där röstbrevlådor utnyttjas, framförallt vid konfiguration av vissa appar som har uppringningsverifiering. Därför rekommenderar vi att du redan idag kontrollerar att pinkoden för din röstbrevlåda eller för ditt eventuella svarsmeddelande inte har bytts ut, och att den har en säker sifferkombination som enbart du har tillgång till. Ju fler siffror (5-7) du använder desto säkrare!

På sidan Inställningar för röstbrevlådan hittar du information om hur du ändrar kod och hur du får en ny kod, om du har glömt den du har.

2021-02-11
Nytt pris för vissa bredbandskunder
En del av våra bredbandskunder får från och med den 1 mars ett nytt pris på sitt bredband. Vi justerar priserna för att kunna framtidssäkra ett wifi för hela hemmet och för att kunna erbjuda ett attraktivt tv-utbud. Alla kunder som påverkas har fått brev som informerar om det nya priset. Det nya priset står också på den faktura som skickas i februari.

2021-02-10
Nytt bankgironummer och ny betalningsmottagare för vissa mobilkunder
För vissa av våra mobilkunder gäller ett nytt bankgironummer och en ny betalningsmottagare. Om det står ”Telenor Bredband Tv” som betalningsmottagare tillsammans med ett nytt bankgironummer på fakturan så kan du vara helt lugn, det är i sin ordning. Du kan vara säker på att din betalning hamnar rätt.

2021-02-01
Fler kanaler i Tv Bas
Vi har lagt till kanalerna Paramount Network, Godare och Axess TV till tv-paketet Tv Bas.

2021-02-01
Landskrona Energi uppgraderar nätet
Med start den 1 februari och fram till sommaren uppgraderar Landskrona Energi sitt nät. För dig som har bredband eller tv i detta nät innebär det ett kort avbrott på 10-30 minuter när du inte kan använda dina tjänster från oss.

2021-01-25
Erbjudande till kunder med fiber-tv
Har du fiber-tv? Då kanske du får ett mejl från oss inom de närmaste dagarna. Mejlet innehåller ett erbjudande om att teckna V premium till ett finfint pris.

2021-01-25
Routern Zyxel 2812 slutar att fungera
Vi uppgraderar vårt bredbandsnät och om du har en router av modell Zyxel 2812 så kommer du att behöva byta ut den. Du kan redan nu ringa till kundservice och få en ny router kostnadsfritt. Vi kommer under flera etapper fram till mars 2021 skicka brev till dig som har den här modellen där vi informerar om bytet. Mer information finns i det brevet. Redan fått brevet? Följ länken nedan för att se hur du installerar din router.
Gå till installationsguiderna för våra routrar

2021-01-14
Inga faktura-sms till nya mobilkunder
Är du helt ny mobilkund hos oss? Då hittar du all information om dina fakturor i Mitt Telenor-appen. Du kan inte få sms som berättar om statusen på din faktura. Kunder som varit med ett tag kan fortfarande få dessa sms.

2021-01-12
Vi skickar sms och frågar om säkerhetstjänster
Kanske är du en av de kunder som får ett sms som handlar om säkerhetstjänster. Vi är nyfikna på vad våra kunder tycker, så svara gärna!

2021-01-08
Mobilkund? Logga in för att se driftstörningar.
Härlig nyårskaramell för dig som är mobilkund! Nu kan du logga in Mitt Telenor för att se om de nummer som ingår i ditt abonnemang är påverkade av en driftstörning. Funkar både i appen och här på webben.

 

Äldre nyheter