Guider för Telenor One X växel webb och Softphone
Här hittar du information, guider och videor om webbgränssnittet och One X Softphone.

Telenor One X växel är helt webbaserad, vilket betyder att du kan nå den direkt via din webbläsare utan att behöva installera några extra program på din dator. Här kan du smidigt hantera din tillgänglighet, se kollegors status, se inkommande samtal, hantera kontakter och mycket annat.
Se även vår videoguide för mer information
Här visas en översikt över de olika funktionerna som tillhandahålls i webbgränssnittet:
One X Softphone ger dig möjlighet att ringa och svara på samtal direkt från webbgränssnittet.
Här visas en översikt på One X Softphone:
One X Softphone ger dig möjlighet att ringa och svara på samtal direkt från webbgränssnittet. För att börja använda One X Softphone och hantera dina samtal behöver du först aktivera tjänsten i Mitt Företag.
Så här aktiverar du One X Softphone:
- Gå till Mitt Företag och logga in med Telenor ID.
- När du är inloggad, klicka på knappen "Aktivera One X Softphone" i rutan för Softphone i One X växel.
OBS! Telenor One X datorklient och One X Softphone kan inte vara aktiva samtidigt. Du kommer att få en extra kontrollfråga där du kan välja att antingen aktivera nu eller avbryta. - Om du har valt att aktivera, är nu allt klart.
När du aktiverat One X Softphone läggs en ikon till i webbgränssnittet för One X växel. Denna ikon visar att One X Softphone är aktiv, och du kan nu besvara samtal direkt i webbgränssnittet.
Om ditt företag har ett internt nätverk som skyddas av brandväggar krävs öppningar av portar i företagets brandväggar för att samtal ska fungera i One X Softphone.
Se mer detaljerad information här (pdf)
Chrome, Edge och Safari är de rekommenderade webbläsarna för One X Softphone. Läs mer om tekniska rekommendationer
Så här konfigurerar och använder du ditt headset:
- Klicka på mobiltelefonsymbolen för att öppna inställningarna för ljud och headset. Välj Enhetsinställningar.
- Om ett headset är inkopplat kommer Ljudingång och Ljudutgång automatiskt att ställas in på Standard-headset. Klicka på dropdown-listan för att ändra dessa inställningar, och justera ringsignalens volym genom att dra reglaget upp eller ner för önskad styrka.
- Klicka på Anslut headset för att kunna svara på och avsluta samtal direkt med knapparna på headsetet.
När ett headset är anslutet används HID-teknik. Om du använder andra samtalsapplikationer som är kopplade via HID, kan det uppstå konflikter. För att undvika att aktiva samtal avslutas, stäng av svarsknapparna i dessa applikationer.
Nedan visas ett exempel på hur du stänger av knappar i Teams.
Om du vill koppla bort ditt headset kan du göra det via webbplatsinställningarna i din webbläsare.
Har du frågor om headset? Se våra vanliga frågor och svar.
Högst upp till vänster visas din nuvarande status, klicka där för att ändra den.
Se även vår videoguide för mer information om status
De olika färgerna betyder:
- Grön – Ledig
- Orange – Upptagen/hänvisad
- Röd – I samtal
För att lägga till en personlig bild, klicka på ikonen för att komma till ditt kontaktkort där du kan ladda upp eller ändra din profilbild.
Klicka på "Kalender" för att få en översikt över frånvaro eller ändra din status med snabbval i rullgardinsmenyn bredvid din ikon. Du kan sätta dig tillgänglig (om du har pågående frånvaro) eller välja frånvaroorsak. Din ikon ändras till orange när du har en aktiv frånvaro och syns för dina kollegor i Företagskatalogen och samtalshistoriken.
Vad händer idag
Det du skriver här kommer att visas för alla dina kollegor i företagskatalogen. Om du väljer alternativet "Till slutet av dagen", förblir din text synlig till midnatt.
Nummervisning
Det telefonummer som syns här är det nummer som visas vid utgående samtal. Klicka på pilen intill för bläddra bland tillgängliga alternativ.
Här är ett exempel på hur det kan se ut:
Under Nummervisning kan du välja vilket nummer du vill visa vid utgående samtal. Det aktiva numret visas i rutan, klicka på rullgardinsmenyn för att se en lista med tillgängliga nummer att välja mellan.
Se även vår videoguide för mer information om nummervisning
Tänk på att vilka nummer som visas beror på din administratörs inställningar i Mitt Företag under tjänsten för Utökad nummervisning. Baserat på hur din administratör satt upp det ser du:
- Växelnummer
- Fastnätsnummer
- Dolt nummer
- Mobilnummer
Om du inte har tjänsten Utökad nummervisning kan du alltid välja mellan att använda dolt nummer eller ditt mobilnummer.
Här är ett exempel på hur det kan se ut:
Så här ställer du in en hänvisning:
- Ändra din status genom att klicka på snabbmenyn vid din profilbild/ikon uppe till vänster.
- Ange orsak till frånvaro i listan.
- I ett nytt fönster väljer du varaktighet genom att ange datum och tidpunkt.
- Under "Vidarekoppling" väljer du hur samtal under din frånvaro ska hanteras:
Ingen vidarekoppling – visas som information för kollegor.
Hänvisningsbesked – din telefon stängs för inkommande samtal. Ange ett telefonnummer, om inringaren ska kunna trycka 9 efter uppläst hänvisningsbesked för att kopplas vidare.
Öppen hänvisning – samtalet ringer först på din enhet så att du kan svara. Om du inte svarar, får inringaren ett hänvisningsmeddelande. - Klicka på "Spara" för att bekräfta.
Klicka på "Kalender" för att få en översikt över frånvaro. Här kan du redigera kommande eller pågående frånvaro genom att använda pennikonen eller radera dem direkt genom att klicka på papperskorgsikonen. Välj "Sätt hänvisning" för att skapa en ny enstaka eller återkommande frånvaro.
Här är ett exempel på hur det kan se ut:
Så här skapar du en enstaka eller återkommande frånvaro:
- Klicka på "Sätt hänvisning".
- Ange orsak till frånvaro.
- Ange tidsspann.
- Välj om frånvaron ska upprepas eller inte.
- Under "Koppla samtal till" väljer du hur samtal under din frånvaro ska hanteras:
Ingen vidarekoppling – visas som information för kollegor.
Hänvisningsbesked – din telefon stängs för inkommande samtal. Ange ett telefonnummer, om inringaren ska kunna trycka 9 efter uppläst hänvisningsbesked för att kopplas vidare.
Öppen hänvisning – samtalet ringer först på din enhet så att du kan svara. Om du inte svarar, får inringaren ett hänvisningsmeddelande. - Klicka på "Spara" för att bekräfta.
Här är ett exempel på hur det kan se ut:
Under fliken Samtalshistorik har du möjlighet att välja mellan att visa alla samtal, obesvarade samtal, gruppnummer eller direktsamtal.
Om du vill se mer information om inringaren kan du klicka på namnet. Om det är en okänd inringare får du möjlighet att spara kontakten.
Ikonen bredvid namnet visar vilken kontakttyp det är:
- Är det en företagskontakt visas en cirkel med en siluett eller om det finns en bild. På dessa kontakter visas också aktuell status för kollegan.
- Är det en okänd inringare, personlig kontakt eller en extern kontakt i den gemensamma företagskatalogen visas en blå cirkel med en siluett.
Från samtalshistoriken kan du välja att ringa upp genom att klicka på den gröna luren eller välj pratbubblan om du vill skicka ett meddelande.
Här är ett exempel på hur det kan se ut:
På kontaktkortet visas mer information om kontakten. Den innehåller kontaktuppgifter, noteringar eller samtalshistorik i aktivitetsloggen, samt en översikt över kalendern. Från alla vyer har du möjlighet att markera kontakten som favorit, skicka ett sms, skicka ett mejl, skapa en notering och ringa kontakten.
Se även vår videoguide om telefonboken
- Under fliken Kontaktuppgifter visas status för företagskontakter. Om kontakten är en Personlig kontakt kan du redigera informationen.
- Under fliken Aktivitetslogg kan du skapa en notering och fästa den högst upp för att markera viktiga noteringar. Missade samtal visas i rosa medan besvarade samtal visas i grönt.
- Under fliken Kalender kan du se en översikt över kontaktens frånvaro. Kalendern visas endast för företagskontakter.
Här är några exempel på hur det kan se ut i de olika flikarna på kontaktkortet:
Under fliken "Företagskatalog" finns kontakter som är definierade av ditt företag. Du har inte möjlighet att redigera dessa själv.
Se även vår videoguide om telefonboken
Ikonen bredvid namnet visar vilken kontakttyp det är:
- Är det en företagskontakt visas en cirkel med en siluett eller en personlig bild. På dessa kontakter visas också aktuell status för kollegan.
- Är det en extern kontakt visas en blå cirkel med en siluett.
Vill du se mer information om kontakten, klicka på namnet för att öppna kontaktkortet.
Klicka på den gröna luren för att ringa upp eller välj pratbubblan om du vill skicka ett meddelande.
Här är ett exempel på hur det kan se ut:
Under fliken "Personliga kontakter" kan du skapa din egna personliga kontaktlista. Kontakter som skapas här följer med till Telenor One X växel mobilapp. Klicka på menyn med tre prickar längst till höger och välj alternativet "Ny personlig kontakt".
Se även vår videoguide om telefonboken
Via menyn har du också möjlighet att skapa ett gruppmeddelande. Välj vilka som ska inkluderas i gruppmeddelandet från dina kontakter och samtalshistorik.
Vill du se mer information om kontakten, klicka på namnet för att öppna kontaktkortet.
Klicka på den gröna luren för att ringa upp eller välj pratbubblan om du vill skicka ett meddelande.
Här är några exempel på hur det kan se ut:
Välja mottagare för gruppmeddelande:
Sök efter en kontakt genom att skriva in ditt sökord i rutan. Sökresultaten prioriteras enligt följande ordning:
- Förnamn
- Efternamn
- Mobilnummer
- Fastnätsnummer
- Företag
- Avdelning
- Alla andra fält
Här är ett exempel på hur det kan se ut:
Du har även möjlighet att själv välja vilka fält som ska vara sökbara. Klicka på menyn med tre prickar längst till höger och välj alternativet "Kolumninställningar". Markera sedan vilka fält som ska vara sökbara och spara dina ändringar.
Ett inkommande samtal syns i ditt webbgränssnitt och du kan alltid avvisa samtalet där.
Vid "Kopplat från" kan du se om samtalet kommer via exempelvis ett gruppnummer.
Besvara samtalet i din mobiltelefon. Om du har tilläggstjänsten One X Softphone kan du även besvara samtalet i webbklienten.
För att få mer information om inringaren, klicka på namnet för att öppna kontaktkortet.
För att lägga till en notering, använd den blå ikonen med anteckningsblocket.
Här är ett exempel på hur det kan se ut i kontaktkortet:
Du kan starta ett samtal direkt från ditt webbgränssnitt. Samtalet kopplas först ut till din mobiltelefon innan det ringer hos den valda kontakten eller telefonnumret. Med One X Softphone ringer det endast ut till den valda kontakten.
Om en kontakt har både mobil- och fastnätsnummer är det alltid mobilnumret som rings upp. För att ringa fastnätsnumret, öppna kontaktkortet och klicka på det fasta numret.
Samtalstiden i webbgränssnittet börjar när kontakten svarar på samtalet.
Starta ett samtal genom att trycka på den gröna luren från samtalshistoriken eller från din kontaktlista. Du kan också skriva in ett telefonnummer i sökrutan för att ringa ett nummer som inte finns i din kontaktbok.
Här är ett exempel på hur det kan se ut:
Så här kopplar du ett samtal:
- Svara på det inkommande samtalet.
- Sök eller skriv in telefonnumret till den du vill koppla till. Du kan också koppla direkt från samtalshistoriken.
- Koppla vidare samtalet genom att klicka på den mörkgröna ikonen med telefonluren.
För att konsultera, klicka på den mörkgröna ikonen med ett +-tecken vid telefonluren. Det första samtalet pausas medan konsulteringen pågår och du väljer när du vill koppla samtalet.
Här är ett exempel på hur det kan se ut:
Om du svarar i din mobiltelefon kan du enkelt flytta samtalet till din One X Softphone. Samtalet visas i Telenor One X växel webb. För att flytta samtalet, klicka på den gröna telefonikonen och välj "Återta samtal."
Välj hur du vill hantera inkommande samtal för medflyttning (vidarekoppling av alla samtal) samt för vidarekoppling vid ej svar, upptagen eller om du är inte nåbar.
Välj inställning från rullgardinsmenyn.
När medflyttning (vidarekoppling av alla samtal) är aktiv, kopplas samtalen direkt till röstbrevlådan eller ett annat nummer. Om du väljer att vidarekoppla till ett annat nummer, kan du ange numret manuellt eller välja ett namn från företagskatalogen.
Ange antal sekunder innan samtalet kopplas vidare – en ringsignal motsvarar 6 sekunder. Välj om samtalet ska vidarekopplas till röstbrevlådan eller ett annat nummer. Om du har tjänsten Hänvisning gäller det angivna antalet sekunder även för öppen hänvisning.
När du är upptagen i telefon kan du välja att koppla samtal vidare istället för att låta det bli upptaget för den som ringer. Välj vidarekoppling till röstbrevlåda eller annat nummer.
När du inte är nåbar eller har stängt av din telefon kan du välja att vidarekoppla samtal till ett annat nummer.
Om du har ställt in ditt nummer att alltid vidarekopplas till ett annat nummer eller din röstbrevlåda (medflyttning), kommer detta att synas i din status och på ditt kontaktkort. Se exempel:
Inställningar för vidarekoppling kan även göras i Mitt Företag, se guiden här.
Du ser hur många oavlyssnade röstmeddelanden du har under "Verktyg" längst ner till vänster i Telenor One X växel webbgränssnitt.
Klicka på ikonen för att ringa upp röstbrevlådan. När du använder snabbvalet för röstbrevlåda visas ett av följande nummer: 0709034055, 0709031056 eller 0709031062 i samtalsfältet. Om du ringer via One X Softphone, behöver du ange din pin-kod för att logga in och lyssna av meddelanden. Du kan även ringa direkt till 888 (0733-222 888).
För fler guider om röstbrevlåda, klicka här.
Se vilka köer du tillhör i rutan längst ned till vänster i vyn. Du kan logga in eller ut från dina köer individuellt eller alla på en gång.
Se även vår videoguide om Gruppnummer
En administratör kan logga in och ut andra användare. Om administratören inte är en agent, syns ingen knapp för inloggning eller utloggning.
Klicka på pilen för att få mer information om gruppnumret. Du kan se om gruppen är öppen eller stängd, hur många som är inloggade i kön, hur många samtal som väntar samt kötid.
Här är ett exempel på hur det kan se ut:
Du kan också logga in och ut via talsvar eller i Mitt Företag. Läs mer om hur du gör det här
Samtalshistorik för ett gruppnummer visas om du är agent och var inloggad på det aktuella gruppnumret när samtalet ägde rum.
I fliken Gruppnummerlogg visas samtalshistoriken för de gruppnummer där du är administratör.
Här är exempel på hur det kan se ut:
Gruppnummerlogg:
- Varför kan jag inte logga in trots att jag har Telenor ID?
Börja med att säkerställa att ditt mobilnummer för Telenor One X är kopplat till ditt Telenor ID-konto.
Gör så här:- Logga in i Mitt Företag.
- Har du inte kopplat ditt mobilnummer kommer sidan "Kom igång med Mitt Företag" att visas. Ange ditt mobilnummer i rutan Lägg till ditt abonnemang och följ sedan instruktionerna.
När detta är klart är ditt mobilnummer nu kopplat till Telenor One X växel, både i mobilappen och på webben.
- Finns det tekniska rekommendationer för bästa upplevelse av Telenor One X växel?
Ja, här kan du hitta mer information om detta.
Webbläsare
Telenor One X växel webb är verifierad med följande webbläsare:- Chrome
- Edge
- Firefox
- Safari
One X Softphone
För att säkerställa den bästa upplevelsen av samtalshantering med One X Softphone i Telenor One X växel webb, rekommenderar vi att du använder minst följande version av webbläsare för PC:- Chrome, version 127.0.6533.100
- Edge, version 127.0.6533.100
- Firefox Standard: version 123, Extended Support Release (ESR): version 115.11 (för Windows krävs Windows 11 ihop med Firefox)
- Safari, version 17.5
Mobilapp
Telenor One X växel mobilapp stöds från:- Android 9 och senare
- iOS 15 och senare
- Varför får jag inte upp ett headset vid "Anslut headset"?
Om ditt headset inte visas kan det bero på att det inte är HID-kompatibelt. Kontrollera därför att ditt headset stöder HID-teknik.
- Hur kopplar jag från mitt headset?
Du kan koppla bort ditt headset genom att gå till webbplatsinställningar i din webbläsare.
- Varför avslutas mitt samtal när jag använder headset?
Om du har anslutit ditt headset och samtidigt använder andra samtalsapplikationer som är kopplade via HID-teknik, kan det uppstå konflikter. För att undvika att samtal avslutas automatiskt, stäng av svarsknapparna i dessa applikationer.
- Var hittar jag inställningar för röstbrevlåda?
Inställningar för röstbrevlåda gör du numera enbart i Mitt Företag.
- Varför kan jag inte längre lyssna av mina röstmeddelanden i appen?
Stödet för Visual Voicemail har tagits bort, vilket innebär att funktionen inte längre är tillgänglig.
Vill du lära dig mer om hur mobilappen fungerar?
På vår guidesida hittar du all information du behöver.