Vinnande bidrag
Skolutmaningen 2024 av Telenor och Plan International gick ut på att elever först utbildades i barns rättigheter på nätet, för att sedan göra en film riktad till vuxna om dilemman barn upplever på nätet. Juryn har bedömt bidragen utifrån nivå av kreativitet och originalitet, tematik och budskap, teknisk kvalitet och väckt engagemang. Här är de fem vinnande bidragen.
Vinnande bidrag från elevrådsgruppen vid Lindängeskolan i Malmö
Vinnande bidrag från klass 6 blå Hillelskolan
Vinnande bidrag från klass 5:1 Entréskolan Örebro
Vinnande bidrag från Montessoriskolan i Sundsvall
Vinnande bidrag från klass 7C Väröbackaskolan
Tävlingsinformation och regler – OBS utmaningen är stängd för i år!
Det kan vara svårt för vuxna att veta hur de ska prata med barn om deras upplevelser av nätet. Genom att låta din klass (mellan- eller högstadiet) delta i vår och Plan International Sveriges skolutmaning, och skapa en film som hjälper vuxna på vägen, har ni chansen att vinna 10 000 kronor till klassen!
Skolutmaningen går ut på att eleverna gör en film som riktar sig till vuxna om ett eller flera dilemman barn upplever på nätet. Samtidigt ges de möjlighet att fundera på hur de på bästa sätt kan kommunicera med vuxna, som har en annan förståelse för det digitala än de själva. Utmaningen kan beskrivas i tre enkla steg:
- Utbilda eleverna om trygghet på nätet
- Eleverna gör en film om trygghet på nätet
- Läraren skickar in filmen och ifylld medgivandeblankett senast 29 november till e-postadressen engageradig@plansverige.org.
Tävlingen stänger 29 november 2024. Vinnarna presenteras i januari 2025.
Tävlingsinformation och regler
- Vad är vinsten?
- Hur många bidrag får vi skicka in?
- Hur ska bidraget vara utformat?
- Hur skickar vi in bidraget?
- Vad är olämpligt innehåll?
- Vad händer med bidraget efter tävlingen?
- Vem får delta?
- Vem utser vinnaren?
- Hur många får vara upphovsmakare?
- Målsmans godkännande?
- Regeländringar
- Integritet?
Koppling till läroplanen
Genom att delta i Skolutmaningen kan du som lärare även säkerställa att ni efterlever läroplanen. Skolans styrdokument berör nämligen vikten av digital kompetens, och dessa centrala delar i läroplanen ger ett tydligt mandat för att arbeta pedagogiskt med Skolutmaningen.
"Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska information, fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.”
(Ur läroplanen för grundskolan, kapitel 1 Skolans värdegrund och uppdrag, skolans uppdrag)