Problem med hastigheten
Om du har startat om routern och kollat eventuella driftstörningar men fortfarande upplever att din surf är långsam, kan du prova följande.
Kontrollera hastigheten
Börja med att kolla din surfhastighet på Bredbandskollen.se. Tänk på att hastigheten som visas är 80-90 % av din faktiska hastighet. Anledningen till detta är att det skickas kontrolltrafik för att din anslutning ska fungera ordentligt.
Tips – innan du använder Bredbandskollen
1. Kolla att den dator du testar med inte har några program eller appar igång som använder internet. Det kan vara till exempel streamingtjänster eller nedladdning av filer.
2. Stäng tillfälligt av antivirusprogram och brandväggar på den dator du testar med
3. Se till att inga andra enheter (datorer, surfplattor, mobiler) är anslutna till din bredbandsuppkoppling när du testar
Hur mår din dator?
En äldre dator kan påverka din surfhastighet. Om det går trögt att surfa kan det bero på att datorns operativsystem är gammalt, att drivrutinerna inte är uppdaterade eller att datorn har för låg prestanda. För lite ledigt minne påverkar också.
Du kan dubbelkolla surfhastigheten med en annan dator för att utesluta datorproblem.
Har du gjort några förändringar på din dator?
Var din internetuppkoppling snabbare förut? Ibland uppstår problem med hastigheten när man installerar nya program på sin dator.
Operativsystem
Se till att din dator alltid är uppdaterad med det senaste operativsystemet. Detta går att ställa in automatiskt.
Antivirusprogram
Har du ett uppdaterat antivirusprogram på din PC eller anti-malware på din Mac? Virus och skadeprogram kan försämra prestandan rejält.
Annan utrustning
Annan utrustning kan bidra till att din uppkoppling är långsam. Testa att koppla datorn direkt till din router eller fiberuttag.