Kan inte surfa trådlöst
Når du inte ditt wifinätverk? Läs igenom tipsen nedan.
Stäng av routern
Börja med att stänga av routern och datorn under cirka 30 sekunder. Stäng även av fiberkonverteraren om du har en sådan.
Starta upp all utrustning igen
Kontrollera att lamporna på routern lyser som de ska. Om du har en Technicolor 799 Xtream ska eco-lampan lysa med ett grönt sken. Om du har en Telenor wifi-router i4882 ska den nedersta och översta lampan lysa med ett grönt sken.
Mer information om vilka lampor som ska lysa finns i din routers instruktioner.
Installationsguider för routrar
Använder du en wifi-förstärkare? Starta om även den. Läs om de olika färgerna på wifi-förstärkarens lampa
Kolla signalstyrkan
Om du har problem med anslutningen kan det vara signalstyrkan som är för dålig.
Har du valt rätt nätverk?
På undersidan av routern hittar du namnet på det trådlösa nätverket, SSID, samt vilken säkerhetsnyckel, Wireless Key eller WPA, som du ska använda. Om du har en Telenor Router i4882 står endast namnet på det trådlösa nätverket samt lösenordet.
Har du routern Technicolor 799 och har gjort en fabriksåterställning?
Så här ansluter du till ditt wifi på nyttNätverksinställningar
Kontrollera att trådlöst nätverk är aktiverat i inställningarna på din dator, surfplatta eller mobil.
Anslut till wifi via macOS
Anslut till wifi via Windows 10
Anslut till wifi via iOS
Anslut till wifi via AndroidUppdatera drivrutinerna
Se till att du har de senaste drivrutinerna för det nätverkskort som sitter i din dator.
I datorns operativsystem finns ofta en funktion som hjälper dig att söka efter nya drivrutiner.
Du kan även få hjälp hos tillverkaren av ditt nätverkskort eller din dator.Koppla bort routern
Om det är möjligt kan du testa att koppla in nätverkskabeln direkt i datorn, förbi routern. Detta för att utesluta att problemet handlar om routern.
Testa med en annan enhet
Prova att surfa med en annan dator, mobil eller surfplatta. Då vet du om felet bara gäller din dator eller inte.