Så kopplar du in rätt port
Kom igång med bredband eller tv från Telenor. Sök efter din adress och se vilken port som ska användas.
Sök efter din adress
Något blev fel. Vi saknar information om vilken port du ska använda. Kontakta kundservice på 020-222 222 så hjälper vi dig.
Tips!
- Använd kablarna som följer med routern eller tv-boxen. Äldre kablar kan ha en annan strömstyrka som gör att det inte fungerar.
- Om du köpt både bredband och tv från oss behöver du installera bredbandet först.
- Rätt placering av routern är viktigt för att den fungera riktigt bra. Här kan du läsa allt om var din router ska stå för ett maxat wifi.
- Har du ett skåp i hallen med en massa uttag i? Grattis, då slipper du ha kablar dragna kors och tvärs i ditt hem! Skåpet innehåller en patchpanel, och skapar ett lokalt trådbundet nätverk (bostadsnät). Koppla in nätverkskabeln mellan uttaget märkt IN och rummet du vill ha routern i. Läs mer
- Tv-boxen behöver inte stå synlig eftersom den drivs via radiosignaler från fjärrkontrollen. Men den ska inte stå i ett stängt skåp, eller ovanpå annan elektronisk utrustning, då kan den överhettas. Lämna minst 20 centimeter ovanför för bra ventilation.
Fungerar det inte?
- Prova starta om tjänstefördelaren, routern och tv-boxen. Om fel port varit inkopplad tar det upp till 10 minuter innan det börjar fungera.
- Dubbelkolla att rätt port är inkopplad.
- Kontrollera att du valt rätt hdmi-källa (source) med fjärrkontrollen.
- Om det fortfarande inte fungerar, kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Vanliga frågor
- Kan jag få hjälp med bredbandsinstallationen?
- Kan jag använda en annan router eller tv-box?
- Vad är en tjänstefördelare?
- Vad är en patchpanel?
- Vad behöver jag för att kunna koppla in mitt bredband eller tv?
- Vad är ett öppet nät?