Ring via wifi
Mobiler som har wifi-samtal
För att wifi-samtal ska fungera behöver du ha en mobil som stödjer tjänsten.
Alla iPhone-modeller från och med iPhone 6 och med programuppdatering iOS 12.1 eller senare har stöd för wifi-samtal (samt även för VoLTE-samtal).
De flesta mobiltelefoner med Android som operativsystem som är lanserade efter 2018 och som är avsedda för användning i Norden har stöd för både VoLTE och wifi-samtal. Det kan dock finnas undantag.
Tänk på att du behöver vara ansluten till ett svenskt wifi-nät som stödjer samtal.
Så aktiverar du wifi-samtal på din mobil
iPhone
Samsung-mobiler
Sony-mobiler
Huawei-mobiler
Upplever du att WiFI-täckningen hemma kan bli bättre? Då kan det vara klokt att fundera på om du behöver en WiFi-förstärkare. Den hittar du här >
Vanliga frågor och svar om wifi-samtal
-
Du ringer precis som vanligt med den enda skillnaden att samtalet går över wifi. Här hittar du mer information om wifi-samtal.
-
Wifi-samtal finns tillgängligt i våra mobilabonnemang. Det betyder att när du tecknar ett nytt abonnemang så ingår tjänsten wifi-samtal automatiskt.
För att wifi-samtal ska fungera behöver du ha en mobil som stödjer tjänsten. På vår sida om wifi-samtal ser du vilka mobiler det är.
-
Nej, wifi-samtal fungerar endast inom Sverige just nu.
-
Det kostar inget extra. För abonnemang med fria samtal så kommer wifi-samtal att ingå i ditt abonnemang. För abonnemangen med rörlig debitering för samtal, debiteras wifi-samtal på samma sätt som i mobilnätet.
-
Ja, det kan du.
-
Om du ringer till 112 (SOS Alarm) kommer din telefon att i första hand välja mobilnätet. Om mobilnätet inte är tillgängligt används wifi-samtal. Wifi-samtal till 112 kan inte spåras geografiskt vilket gör att det inte går att se varifrån samtalet kommer.
-
Ja, du kan ringa wifi-samtal så länge du är uppkopplad på ett wifi-nät.
-
Nej, det påverkar inte din surfmängd.
-
Så länge som du har 4G-täckning så kommer samtalet att fortsätta där. Däremot kommer samtalet att brytas om du endast har 2G- eller 3G-täckning.
-
Ja, wifi-samtal kan du ringa både med kontantkort och med våra mobilabonnemang.
Hittade du inte svaret på din fråga?
Kontakta kundservice.
Öppet vardagar kl 8-18. Teknisk support för bredband, tv och hemtelefoni via bredband har dessutom öppet på vardagar kl 8-18 och på lördagar 10-17.
När du ringer oss behöver du identifiera dig med BankID eller personlig kod.